לא מבין נכון את התורה המצוותיש [#17566]

כ' טבת התשפ"ב

שאלה:

שלום כבוד הרב, אם אני רואה שבעלי הרבה פעמים לא מבין נכון את התורה המצוותיש לו עבירות מסויימות כמו שלפעמים לא מכבד אותימרים עלי את קולו או מראה חוסר איכפתיות מהילדיםלא עוזר ולא יודע מה קודם למה בעבודת השם, ואני מוצאת את עצמי מחדשת לו דברים די פשוטים שלא ידע אותם קודם לכן, הן בהלכות, הן בהשקפות, והן בדרך חיים פשוטה רגילה. (כמו- אם רואים מישהו שנפל לו משהו- יש מצווה להרים לו או אם רואים מישהו שמסתבך עם הרבה מטלות בבת אחת, אם יש יכולת לעזור ולהקל במשהו, צריך לעשות זאת ולא לחכות שהוא יבקש כי על פי רוב מתביישים לבקש!!!! והוא היה בגישה של- אם לא מבקשים אני לא עוזר- זה טפשי לחלוטין!) איך אפשר במקרה כזה לכבד את הבעל כמו שכותב הרמב"ם שיהא בעיניה כשר או כמלך? ואומרים שהבעל הוא הרב של האישה, והוא מוביל את הרוחניות בבית, אבל במקרה שלנו, אם היינו שומעים לו בכל מני דברים ולא שואלים ומבררים בדעת תורה, היינו שוגים ועוברים עבירות או מבינים לא נכון את התורה. אז איך אני צריכה לקיים את זה? הוא לא נראה לי ברמה שאני יכולה להסתכל עליו בתור "הרב" שלי.

2. האם זה נחשב לי מצווה של זיכוי הרבים חסדאהבת ישראל אם כשאני רואה טעויות בעבודת ה' והנהגות לא טובות כמו שכתבתי לעיל ואני משנה אותם על פי כללי התוכחה הנכונים?

3. והאם יש זיווגים כאלה שה' מזווג- שהאישה משפיעה על הבעל לטובה בעבודת השם יותר ממה שהוא אמור להשפיע עליה?

תודה רבה הרב ה' ישמור אתכם

תשובה:

א. עליך לחפש את כל הנקודות שבהם הוא מיוחד ממך, וכן את הנקודות שבהם הוא כן פועל נכון ותורם ביחס לבית, ולכתוב זאת על דף, ומידי פעם להסתכל בזה.

יתכן שאף כדאי לעבוד על ענווה.

ב. נצרך זהירות מופלגת מאוד מאוד, כאשר אשה מקיימת תוכחה לבעלה, ובקרוב המוחלט של המקרים זה אינו מדויק ומביא לידי תקלות. אם זה נעשה כראוי וכיאה זה מצוה, אולם זהו מיעוט שבמיעוט.

ג. כן. כך אמרו חז"ל.