להתייעץ בכמה נושאים [#17770]

כ"ב טבת התשפ"ב

שאלה:

לכבוד הרב שוורץ שליט"א.

שמי הוא ...., חברי הבה"ח ... ברוך השם הוא הכיר לי את הרב ואת הספר הנפלא בלבבי משכן אבנה, אז ברצוני לשאול את הרב (להתייעץ) בכמה נושאים.

א. ראיתי את הספר בלבבי משכן אבנה של הרב. רציתי לשאול, לפי מה ללמוד אותו, פעם בכמה זמן, כמה זמן, כמה סעיפים, האם לעשות עליו חזרות וכו'. וכן ראיתי שהספר בעיקר מתבסס על עבודת השם, אז רציתי לשאול איזה ספר מוסר הרב מציע לי ללמוד בנפרד.

ב. אם אפשר עצה מהרב מה אני עושה שאני פשוט מרגיש שאני לא מצליח לכוון בתפילה.

ג. אני בחור די רגיל, משתדל ללמוד בסדרים אבל גם חברותי (הודעתי את הנתונים בשביל שהרב ידע איך לענות לי), רציתי לדעת כמה עליי להקפיד שלא לדבר בבית כנסת דברים בטלים (משום שזה קשה, לכן אני רוצה לדעת את הגדר).

ד. אבי שהשם ישמחהו ויחייהו, נוהג בכמה וכמה דברים קצת להקל, בכשרויות קצת פחות טובות. האם זה נכון שאני יחמיר על עצמי לא לאכול או שאדרבא תמיד לאכול משום כבוד אבי (אני לא בטוח שזה יפגע בכבודו אם אני לא יאכל. וכן גם פעמים שלא ידע).

ה. מה הרב מציע לי ללמוד בתורת החסידות. דבר קל שיאיר לי קצת באור החסידות בתורת התחלה.

ו. אני נוהג ליטול ידיים ליד המיטה. השאלה אם זה מעיר את החבר חדר או את אחי האם עדיף שלא ליטול. וכן אותה שאלה לגבי זמן ק"ש של המגן אברהם, אני רוצה להקפיד בזה יותר בבית. השאלה אם זה עדיף בזמן שזה מעיר את אחי, או שעדיף לקום בזמן ק"ש של הגר"א בזמן שבכל מקרה אחי קם.

ז. ראיתי שהרב וולבה כתב לבחור ששאלו, מה ללמוד באמונה, ואמר לו שילמד כוזרי, השאלה האם שאני גם ילמד זאת (אני בן 16 וחצי).

ח. מה עדיף שבטעות שמעתי לשון הרע, ישר להכחיש אותו בלבי, או לקבלו ולדון לכף זכות, וכן בגוונא שקצת קשה לא להסכים ללשון הרע (או משום שאני מכיר את הבחור המדובר), אז האם בכזה מקרה עדיף לקבל ולדון לכף זכות.

ט. הרמב"ן כותב באגרת לבנו "תתנהג תמיד לדבר כל דבריך בנחת". א. מה ההגדרה של בנחת. ב. האם זה נמי בדברי תורה (לדוגמא שמתווכחים בלימוד).

י. כנ"ל כתב הרמב"ן "ועיניך יביטו למטה לארץ ולבך למעלה", מה הפשט לבך למעלה.

יא. מה עדיף, לישון בחגדר עם חבר חדר שנחמד לי איתו, שמדבר לענין, שאני יכול ללכת לישון מוקדם בחדר, אבל זה לא חסד למישהו, או לישון עם בחור פחות טוב, שפחות נחמד לי איתו, שמדבר לא תמיד כהוגן, ולא בטוח שאני יצליח לישון בזמן (אבל יש לציין שאני לא בחור כל כך שנגרר אחרי דיבורים וכו'), אבל זה חסד מאוד גדול, וכן זה יוריד כמה מריבות.

ושוב אני מודה להרב ומברכו שלא תמוש התורה מפיו ומפי זרעו ומפי זרע זרעו.

תשובה:

א. נא לעיין בשו"ת שאל לבי שנת תשע"ח-ט', שם נתבארו שאלות אלו.

ב. מידי פעם לכוון כמה מילים בלבד.

ג. למעט, ולעצור מידי פעם תוך כדי הדיבור ולזכור מהו המקום ומהותו.

ד. בפניו לאכול.

ה. חסידות מבוארת על שבת ומועדים.

ו. להקפיד יותר על בן אדם לחבירו.

ז. לא.

ח. אם ניתן להכחיש להעדיף זאת, ואם לאו, לדון לכף זכות.

ט. א. לפחות להפסיק כל כמה מילים. ב. מידי פעם לעצור, וסגנון הדיבור יהא דיבור של כבוד.

י. חיבור אליו ית"ש, או לפחות חיבור לעולם עליון רוחני יותר.

יא. אם לא מפריע הרבה, אזי הצד השני.