כ”א שאלות בנושאים שונים [#17844]

ב' שבט התשפ"ב

שאלה:

שלום וברכה למו''ר.

ברצוני להודות לרב על כל הטירחה למעני ולמען שאר השואלים, תוך כדי בקשת מחילה מכבוד הרב על הטורח בשאלותי הרבות.

1. הרמח''ל ועוד מדברים על חשיבות הכוונה של לפני הלימוד, שע''י ניתן לזכות לשפע הגדול הטמון בכוח  התוה''ק, האם הרב יכול לכתוב לי מה הם הכוונות ההם?

2. הרב מזכיר הרבה את הענין של להתקדם בהדרגה איטית, ורציתי לשאול אני לומד (ולומד הרבה ב''ה) מתפלל (בנץ כל יום תפילה שלמה) ובעצם עושה הכל, אבל את הכל אני עושה בכפיה ממש, יש לי מלחמה על כל פסיעה בעשיה שלי, כיון שאני עקשן, אני אומנם מצליח ומתמיד אבל הנפש שלי מתמרדת כל הזמן וממילא אני לא מצליח להוסיף ולהתקדם, שאלתי  היא,
א. מה  לעשות עם המרידה הנפשית הזו (ניסיתי להפחית משעות הלימוד ולא עזר)
ב. והאם יש ענין להוסיף ע''י כפיה וכך להתקדם?

3. הרב מרבה להזהיר מדרך הנשימות של אומות העולם והרב נותן בדיעבד (כך זה נראה) את דרך התורה בזה  למרות הסכנה שיש בדבר, ושאלתי היא במחילה מכת''ר האם באמת די בהדרכה זו כדי לבקוע לנפש האדם, או שזה רק התחלת הדברים ולא יותר?

4. בעלון על חודש חשוון הרב מבאר שדרך הנשימה והריח ניתן לבקוע לפנימיות הנפש ושיש קשר בין הנשימה לריח, האם הנשימה א''כ חייבת להיות דווקא דרך האף? ומה לגבי הנשיפה?

5. האם יש בעיה לחשוב בשעת הנשימה שמכניס לתוכו את אור ה' הסובב אותו ולדמיין את זה? או שהחשיבה צריכה להיות שעצם הנשימה זה הכניסה לתוך הנפש? (כי יש לכאורה סתירה בדברי הרב שבעלון לחודש חשוון הרב מזהיר  ממחשבות שמקורם מאומות העולם כמו ניקוי רעלים וכדו' עד כדי חשש מקצץ בנטיעות, ואילו בספר התבודדות הרב אומר שאומנם המקור הוא מאומות העולם אבל א''א  לשלול את זה?)

6. לאחר שמיעה של רוב סידרת 'דע את' ועוד הרבה שיעורים אחרים של הרב הגעתי למסקנא שהכלי הכי חשוב והעיקרי שדרכו ניתן להתקדם בעבודת ה' פנימית, (של הכרת הנפש  גילוי הנשמה, היחידה, ועוד) זה ע''י התקדמות בתהליך ההתבודדות כמו שצריך ומשם יקל עליו כל השאר אני צודק?

7. כמה פעמים בשבוע צריך להתבודד והאם צריך להקפיד על שעה קבועה?

8. הרב מרבה לדבר על בנין הנפש, איך לעשות את זה, וכמה שזה הכרחי לאדם לצורך השלמת תפקידו בעולמו ואני שואל,
א.האם על כל אדם ואדם יש חובה להיות מומחה לנפש? והרי לא כל אחד יכול להיות פסיכולוג, יש לכאורה אנשים שאין להם את הכישורים?
ב.וגם אלו שלמדו והחכימו בהבנת הנפש, האדם הרי קרוב אצל עצמו והוא משוחד ואיך ילמד להכיר את עצמו באמת? למשל הרב הביא שיש ג' מידות רעות שורשיות, ולכל אדם יש מידה אחת בולטת ולכאורה לי, כך אני מרגיש יש את שלושתם בשפע ובשווה?

9. הרב אמר באחד השיעורים כי ניתן לבקוע לנפש פנימה ע''י עשיית מצווה במסירות נפש, וחשבתי אולי שע''מ להצליח בדרך זו  כדאי לי לחפש מצווה כמה שיותר קלה, כיוון שהעיקר זה המסירות נפש.
א.  האם זה נכון?
ב. האם הרב יכול לכתוב לי רשימה קצרה של כמה מצוות לדוגמא שכדאי  לבחור בהם.   אני רוצה לנסות דרך זו הואיל ועיקר כוחי בעקשנותי.

10. למדתי את תורת הרב בענין ההתבודדות כפי שמוצגת בשיעורים, גם בעבר וגם עכשיו הרבתי לשאול את הרב בנושא ובכ''ז אני לא רואה התקדמות ממשית בעבודתי, רציתי א''כ לשאול הואיל ונפשי משתוקקת מאוד להגיע לעצם ההוייה שלי, (כבר מילדותי אני מרבה להתבודד,  ואני תולה בזה הרבה תיקוות)
קיבלתי הצעה של סדנאות שתיקה, התבודדות והתבוננות, המנוהלות ע''י יהודי ת'''ח, בזמנו  שאלתי את הרב ע''ז והרב הזהיר אותי מחשש לעירבוב חומרים שלא מהתוה''ק. היות וזה המצב האם עלי בכל זאת ללכת ושומר פתאים ה'? או לוותר על כל הרצון הזה, וכשם שקיבלתי שכר... או שיש מוצא אחר לחוסר ההצלחה הזו ?

11. בעבודת ההתבודדות (לאחר כל ההדרכה מהשיעורים) האם צריך לעשות פעולה ממשית ע''מ לבקוע לתוך הנפש פנימה או שישיבה נוחה במקום שקט עם עיניים עצומות במשך 20 דקות ביום כך בהתמדה כל יום תביא לאותה תוצאה?

12. כשאני לומד לפעמים אני מרגיש  כביכול שהמוח שלי ניתקע. אני לא מצליח להבין דברים /מילים פשוטים ממש, וכאילו המוח נעצר ולא  ממשיך להתקדם . כ''כ אני מתקשה לנהל משא ומתן בראשי דהיינו שלפעמים עולה לי תרוץ על קושיה מסויימת אבל אני לא מצליח לחשבן אותו אם הוא מסתדר ורק כשמעוררים אותי לבעיה שיש בו אז אני מתעורר לזה  ומתחיל לחשבן (ואז ב'ה אני טוען חזק) כלומר שרק כשאני מותקף אז המוח מתחיל לפעול ולחשוב סוג של עצלות מוחית האם יש לרב עצה בשבילי?

13. כיון שיש בזיכוך הגוף הוא סכנה ליפעול בקפיצה גדולה, רציתי לבקש האם גם בזה הרב יכול לכתוב לי הדרגה של כמה צעדים ראשוניים בנושא.

14. האם יש דבר כזה שמצוות הולכות לס''א? וא''כ איך ניתן לעצור את זה?

15. בהסתכלות על נר במה להתמקד כל הכחול שלמטה על השחור שעל הפתילה או על הצהוב של השלהבת? יש לי תחושה לאחר תקופה שאני עובד על כך שהצהוב נהיה יותר לבן ובהיר זה דימיון או שלשם צריך להגיע?

16. האם יש קשר בין פיתוח ראיה רוחנית כגון ע''י נר, ים, ושמים, לבקיעה לנפש פנימה?

17. יש משמעות לצורות שרואים כשהעיניים סגורות? איך ניתן לפתח את זה?

18. לאחר פירוט הדרכים להשגת ראיה רוחנית הרב אומר שזה יכול לעזור להרחיב את הבקיעה למי שכבר יש. שאלתי היא מה לעשות ע''מ ליצור את הבקיעה?  הרב ממליץ להשקיע בזה? וא''כ כמה זמן ביום? (כוונתי בשאלות אלו טהורות,  אני מחפש לחוש טיפה עונג רוחני,  לא עונג לשם עונג אלא כדי להוסיף כוח לרצון דקדושה שכ''כ חסר לי)

19. האם יש קיצור דרך להגיע לגילוי הנשמה ע''י השקעה בכוח השבת? וא''כ איך?

20. כבר שנים שאני לומד את ספרי בעל חובת התלמידים. הכשרת האברכים. צו וזירוז. בני מחשבה טובה. וקצת אש קודש. ואני מאוד נהנה וממש מרגיש שהוא מדבר אלי,  האם עלי לברר תחילה את יסודות נפשי ולהתאימם לשלו ורק אז ללכת בדרכו, או  שדרכו מתאימה לכל אחד?

21. הרב שמע על שיטת החינוך של 'שפר' ? האם אפשר לסמוך על זה? זה נשמע  ממש הגיוני וגם עובד טוב בהרבה מקרים  אלא שיש לזה מתנגדים ולטענתם זה ממש הרסני

תודה על הכל.

תשובה:

א.  נא ללמוד נפש החיים, שער ד'.

ב. יש ללמוד לקבל תענוג בעסק הרוחני, ולאזן נכון בין כפיה לתענוג. שינוי זה שורשי מאוד בעבודתך.

ג. בוודאי שאין.

ד. עיקר מהחוטם, ומיעוטה מן הפה. עיקר ההכנסה מן החוטם, וההוצאה מן הפה.

ה. עיקר הדבר מופשט, נקי בלא צורה, בלא התראות. ואם יש צורך אפשר אף להלביש, אולם באיזון נכון, כי זה דרך שקרובה לדמיונות.

ו. זהו חלק חשוב ביותר! כמ"ש הרמח"ל בדרך עץ חיים.

ז. ראוי כל יום. עדיף.

ח. על כל אדם להשיג לפי יכולתו, כמו שבעסק התורה על כל אדם לעסוק ולהשיג כפי יכולתו. וכן הדבר אמור בכל חלק וחלק בעבודת האדם. לעולם יש נגיעות ונצרך לזככם, ועל זה עמלו רבותינו כל ימיהם, ובנוסף לכך ע"י עצה מרב וחבר, מקטין הנגיעות.

ט. אינו מוכרח, זה משתנה מאדם לאדם. כדאי לחדד, אדם שנוטה לכפיה עצמית פעמים פעולת הסמירות נפש שלו יוצרת שיבוש עמוק באיזון הכולל, ונצרך בדיקה יסודית בכך.

י. לוותר!

יא. זה תהליך נפשי עדין פנימי!!! זה לא קובץ הוראות מעשיות. נצרך פתיחות מחשבתית וגמישות, זה לא דבר מדויק! קשה להסביר זאת בכתב, נצרך חוש עצמי לקלוט את העדינות בכל מקרה ומקרה לגופו!

יב. להפסיק ולהיכנס להשקטה, ואח"כ לחזור מהתחלה. הינך עובד בצורה של תוקף ולא בצורה של נועם. זהו שורש כל הקשיים!!!

יג. כדאי לעבוד יותר על נועם רוחני, ואח"כ על זיכוך הגוף. זהו הוראה פרטית!

יד. כן, תשובה!

טו. נצרך חיבור נפשי עדין ושקט. דבריך נכונים!

טז. כן, בוודאי.

יז. כן, כניסה ללמעלה מן הן הצורה בנפש, ואזי נזדכך המדמה. וכן שמירת העיניים וזיכוך המדמה ככללות והגדלת המוחין כנגדו.

יח. לא להשקיע, להשקיע בעבודה פנימית נקייה של חיבור בנועם לתורה בעומק עיונה, ונועם בעשיית רצון ה'. נצרך לך לעת עתה עונג לשם עונג, לשם השקטה ורוגע! ולא רק להוסיף כח לרצון דקדושה!

יט. לא כדאי לחפש "קיצורי דרך", כדאי ללכת שלב אחר שלב, יסודי, בנועם ובנחת.

כ. כן, אין דרך שמתאימה לכל אחד. ינקת משם "אש דקדושה", אולם בלתי מאוזן.

כא. לא מכיר כלל.