עניני נצחיות של הנפש לעת”ל [#19158]

י' חשון התשפ"ה

שאלה:

שאלה: אם ח"ו אדם לא זוכה לימות משיח האם שייך שיהיה לו עוה"ב?

תשובה:

זה שאלה יסודות, כתב האריז"ל בפרק חלק, שאלו שאין להם חלק בעוה"ב אין הכוונה כפשוטו שאין להם עוה"ב לנצח, אלא יש ימות משיח, תחיית המתים, אלף השביעי ואלף השמיני, ויתכן שאם לא יזכה לזה הוא יזכה עדיין למדרגה יותר גבוה. שם יש רחמים יותר גדולים למי שלא הגיע למדרגה התחתונה. במדרגה היותר פחותה יש פחות רחמים ולכן צריך להיות ראוי, ובמדרגה העליונה יש יותר רחמים ושמה יזכו אפי' אלו שאינם ראויים למדרגה התחתונה.
שאלה: אלו שנעשים עפר תחת רגלי הצדיקים, מה יעשה להם אח"כ?
תשובה: במדרגה הזו הם נעשו עפר תחת רגלי צדיקים, אבל זה עדיין עפר, אח"כ כשהקב"ה יחזור כל העולם למים, אז אין עפר, והמדרגה הזו לא קיימת. כל מה שאמרו חז"ל הוא נכון ביחס להמדרגה שהם אמרו אותו.
שאלה: האם יש דרך לאדם לזכות להכל, לימות המשיח לעוה"ב ועולם התחיה, הכל בכל מכל? האם יש אופן שעל ידו האדם לזכות להכל?
תשובה: בהגדרה התחתונה, בהגדרה פשוטה, זה אדם שמקיים כל התורה בכל חלקיו על כל פרטי פרטיו. אבל כהגדרה עמוקה, מסירות נפש בוקעת את כל המדרגות כולם.
שאלה: סגי במסירות נפש ולא צריך לעשות תשובה?
תשובה: עם תשובה. אין הכוונה שנצרך רק מסירות נפש ולא צריך תשובה. צריך תשובה במסירות נפש, כמו בר"א בן דורדיה.
שאלה: ואם הוא עושה תשובה במסירות נפש, אז הוא זוכה להכל?
תשובה: בר"א בן דורדיה נאמר שקנה את עולמו בשעה אחת, כלומר באותו שעה קנה את הכל.