ביאור ענין הקב”ה מלך הכבוד [#19231]

י"ג חשון התשפ"ה

שאלה:

שאלה: מה הפירוש שהקב"ה הוא מלך הכבוד?

תשובה:

נאמר בקב"ה כלפי עצם מידת הגאוה מה שאנו אומרים הרי מה שנאמר בתהלים ה' מלך גאות לבש, אז כלומר הקב"ה מתלבש בדבר ומתפשט מהדבר, אז אם ביסוד, עוד פעם כמו שהוזכר, יש את השורש שהוא הגאוה והכעס, ויש את התולדה שהוא בבחינה של כבוד. והכבוד אינו אלא תולדה של גאוה וכעס, אז אם בגאוה עצמה נאמר ה' מלך גאות לבש שזה התלבשות והתפשטות, אז ממילא גם בתולדה שנקראת כבוד זהו גם באופן הזה. הדוגמא הפשוטה, איה גבורותיו איה נוראותיו, כמ"ש הגמ', בזה גופא שהוא שותק במה שמבזים אותו. אז כלומר הקב"ה שנקרא מלך הכבוד הוא מולך על הכבוד, מולך על הכבוד כוונת הדבר שיכול להתלבש בו ויכול להתפשט בו. בבחינה של יצה"ר שופטם וליבם אינו ברשותם אלא הוא שולט עליהם, אז בנוסח של הגדרת כבוד הגדרת הדבר, שלא הם שולטים על הכבוד אלא הכבוד הוא זה ששולט עליהם. אז מלך הכבוד עניינו שכשהוא רוצה הוא מתלבש בכבודו, וכשהוא רוצה הוא מתפשט מאותו מציאות של כבוד.
דע.את.מידותיך.הדרכה.מעשית.אש.כבוד_001_עפר.דעפר.דאש.כבדות.במקומו