שאלה:
למה באמת הרב לא דיבר בעולם ההרגשות, לעבוד על מהירות שם?
תשובה:
אתה שואל שאלה מצוינת. השאלה היא כזו. אצל רוב בנ"א, עולם ההרגשות עולם מעורבב ומבולבל ובלתי מסודר בעליל. בשביל להגיע לעבוד במהירות בעולם ההרגשות צריך שהכוחות יהיו מסודרים בנפש, ואז לעבוד במהירות. אז במעשים של רוב בנ"א העולם, יותר ברור, וכן בדיבור. במחשבה, כל אדם שלומד כצורתו עשרות שנים המחשבה שלו יותר מסודרת. ברגש, רוב בנ"א אחרי הכל הרגש שלהם מעורבב. אז לדבר על מהירות של רגש, מדובר על אדם שיש לו עולם ברור בכל סדר כוחות ההרגשה, ואז הוא יכול למהר תנועות, זה לדבר ברקיע.
שאלה: בדיבור, זה תלוי מול מי מדבר? צריך להתאים למי ששומע?
תשובה: הלוואי שאני הייתי זוכה לקיים את מה שאתה אומר, זה מאוד קשה. אתה צריך לצמצם את כל מה שיש לך בשביל להתאים את עצמך לכל מי שעומד מולך. אם חד פעמי, כן, אבל באופן קבוע לצמצם את הכל.
שאלה: אבל במחשבה, הנפש הטבעית לא הולכת בכיוון...
תשובה: שהוא נוהג ברכב, זה לא הוא. שאדם חי מתוכו ומדבר מתוך עצמו לצמצם את כל כולו למי שנמצא מולו, ברכב זה לא הוא, הוא צריך להגיע לאיזשהו מקום, אתה מדבר על אדם חי בעולם פנימי, אדם חי בעולם של תורה, והוא מלמד בכיתה א', אז מה הוא עכשיו צריך לעשות, אז או שלא ילמד שם, הוא לומד עכשיו דבר ומלמד את אותו דבר, הוא לומד סודי האותיות ובא ללמד עכשיו א' ב' בחיידר. זה שאלה מה המקום שבו הוא נמצא, ומה המקום שבו אנשים נמצאים, ואז היחסיות שפועלת בין שניהם, אתה מצייר, הדוגמא שאמרתם מאוד מאוד רחוקה הרי, זה אדם שנוהג בדבר שהוא חיצוני לו, מעשה בעלמא חיצוני.
שאלה: הנפש הטבעית מתרגלת שגם שנוהג פה זה המקום הבטוח, אני מדבר מצד הרגל במחשבה, מה שאני מתרגל לחשוב יותר מהר, הרי התרגלתי בגלל שזה מהירות המחשבה שלי, איך אני יסע יותר מהר.
תשובה: כי הוא עצל בנפש והוא התרגל לחשוב לאט, זה קיים אצל רוב המוחלט של בנ"א, מידת העצלות שולטת על המחשבה כמעט בלי מיצרים, ולכן הוא התרגל לחשוב לאט, והוא כבר מאמין לעצמו שזה פחות או יותר גבולות המחשבה שהוא מסוגל לחשוב.
שאלה: אדם שמצמצם עצמו לדבר לאט בשבילו, זה כביכול ייסורים.
תשובה: אלו הם הייסורים של קדושה שנמצאים בעולם, והלוואי שאלו הם יהיו כל הייסורים.
שאלה: יש בנ"א שבגוף איטים ובמחשבה מהירים, והפוך.
תשובה: מה שאתם שואלים זה שאלה רחבה מאוד מאוד, כי תנועות שמתגלות אצל בנ"א, הכמות של הסתירות שמתגלות בנפש בנ"א יכול להיות שבדבר אחד הוא כזה בדבר שני הוא אחר, ולא כל הדברים שווים אהדדי, שלוקחים למשל לשון הגר"א שהוזכר, יש שכל המעשי והדיברי והעיוני, אז יכול להיות שבשכל המעשי הוא מהיר, ובשכל הדיברי הוא איטי, ובשכל המחשבתי הוא הפוך. הדברים הם חלוקים אהדדי, יש אחד שמח ימין שלו פועל כך, מח שמאל פועל כך, וכל אחד פועל מנקודה שונה. הסתירות הללו שהעמדתם עכשיו בנפש הם עצומים, שאדם נמצא בתחילת דרכו של החיים אז הוא מסתכל על בנ"א שחור לבן, אז הוא שהוא מהיר או שהוא איטי, או שהוא שמח או שהוא עצוב, לאט לאט הוא מבין שבאותם חלקים, אדם רוצה להתחתן עם מישהו, הוא פוגש את אותו דבר ואז נראה לו תנועה אחת מסוים הוא מתלהב, אחרי שהוא מתחתן מתחיל להתברר לו שזה היה נכון בחלק הזה בלבד, אבל בחלק השני זה בכלל לא עובד באותו שיטה, רק הוא לא יכל לשער שיש את החלקים הללו. בעצם כל תנועה בנפש צריך לבדוק אותה על כל היקפה, ולפעמים יש שינויים מהקצה אל הקצה אצל אותו אדם. יש בנ"א מסודרים ובלתי מסודרים. אז בתחילת ימי שראיתי בנ"א מסודרים, הייתי בטוח שאם אני ידבר איתו בלימוד הוא גם מסודר, אתה מדבר איתו בלימוד הוא לא מסודר בכלל, שם עוד הבנתי, הוא פחות מסודר במחשבה כי הוא לא שלם. אבל יש בנ"א שאתה מדבר איתם בלימוד הוא סרגל, אבל תיכנס לחדר שלו לראות איך המטה נראית, אנדרלמוסיא באה לעולם. התנועות הם לא חייב להיות שוות בנפש, השכל העיוני שלו מסודר השכל המעשי שלו בכלל לא מסודר, הוא מעורבב מאוד.
שאלה: אדם דיבר על הזקנה, שאדם מזדקן אז כל מה שהוא עבד גם נחלש.
תשובה: עומק תנועת הרצון אין שום סיבה בעולם שיחלש, היא הולכת ומתחזקת, למה שיחלש.
שאלה: הרצון.
תשובה: זה שורש התנועה, ודאי שהגוף נחלש, אבל עומק תנועת הרצון.
שאלה: הדיבור המחשבה הכל נחלש.
תשובה: ודאי שיש כזה... יש מעשה ידוע עם הסטייפלר שהוא פגש את ר' ברוך בער פעם ראשונה אז רב"ב נמנם באמצע שדיבר איתו בלימוד, אז שהוא עצמו היה זקן והתחיל לנמנם באמצע שלומד אז הוא אמר אוי עכשיו אני מבין מה שראיתי בימי בחרותי. שהוא ראה את רב"ב היה לו הו"א לא יכול להיות שהוא אדם גדול, איך יכול להיות שאדם גדול שמדברים איתו בלימוד באמצע מתנמנם, אבל שנהיה מבוגר הוא הבין שכוחות הגוף שולטים יותר. אז ודאי שזה שולט, אבל כמה, ואיך, וכיצד, ובאיזה צורה, תמיד יהיה את היחסיות לעומק נקודת הרצון.
דע.את.מידותיך.הדרכה.מעשית.אש.כבוד_010_מים.דרוח.דאש.מבנה.עבד.השם
שאלה: בדיבור, זה תלוי מול מי מדבר? צריך להתאים למי ששומע?
תשובה: הלוואי שאני הייתי זוכה לקיים את מה שאתה אומר, זה מאוד קשה. אתה צריך לצמצם את כל מה שיש לך בשביל להתאים את עצמך לכל מי שעומד מולך. אם חד פעמי, כן, אבל באופן קבוע לצמצם את הכל.
שאלה: אבל במחשבה, הנפש הטבעית לא הולכת בכיוון...
תשובה: שהוא נוהג ברכב, זה לא הוא. שאדם חי מתוכו ומדבר מתוך עצמו לצמצם את כל כולו למי שנמצא מולו, ברכב זה לא הוא, הוא צריך להגיע לאיזשהו מקום, אתה מדבר על אדם חי בעולם פנימי, אדם חי בעולם של תורה, והוא מלמד בכיתה א', אז מה הוא עכשיו צריך לעשות, אז או שלא ילמד שם, הוא לומד עכשיו דבר ומלמד את אותו דבר, הוא לומד סודי האותיות ובא ללמד עכשיו א' ב' בחיידר. זה שאלה מה המקום שבו הוא נמצא, ומה המקום שבו אנשים נמצאים, ואז היחסיות שפועלת בין שניהם, אתה מצייר, הדוגמא שאמרתם מאוד מאוד רחוקה הרי, זה אדם שנוהג בדבר שהוא חיצוני לו, מעשה בעלמא חיצוני.
שאלה: הנפש הטבעית מתרגלת שגם שנוהג פה זה המקום הבטוח, אני מדבר מצד הרגל במחשבה, מה שאני מתרגל לחשוב יותר מהר, הרי התרגלתי בגלל שזה מהירות המחשבה שלי, איך אני יסע יותר מהר.
תשובה: כי הוא עצל בנפש והוא התרגל לחשוב לאט, זה קיים אצל רוב המוחלט של בנ"א, מידת העצלות שולטת על המחשבה כמעט בלי מיצרים, ולכן הוא התרגל לחשוב לאט, והוא כבר מאמין לעצמו שזה פחות או יותר גבולות המחשבה שהוא מסוגל לחשוב.
שאלה: אדם שמצמצם עצמו לדבר לאט בשבילו, זה כביכול ייסורים.
תשובה: אלו הם הייסורים של קדושה שנמצאים בעולם, והלוואי שאלו הם יהיו כל הייסורים.
שאלה: יש בנ"א שבגוף איטים ובמחשבה מהירים, והפוך.
תשובה: מה שאתם שואלים זה שאלה רחבה מאוד מאוד, כי תנועות שמתגלות אצל בנ"א, הכמות של הסתירות שמתגלות בנפש בנ"א יכול להיות שבדבר אחד הוא כזה בדבר שני הוא אחר, ולא כל הדברים שווים אהדדי, שלוקחים למשל לשון הגר"א שהוזכר, יש שכל המעשי והדיברי והעיוני, אז יכול להיות שבשכל המעשי הוא מהיר, ובשכל הדיברי הוא איטי, ובשכל המחשבתי הוא הפוך. הדברים הם חלוקים אהדדי, יש אחד שמח ימין שלו פועל כך, מח שמאל פועל כך, וכל אחד פועל מנקודה שונה. הסתירות הללו שהעמדתם עכשיו בנפש הם עצומים, שאדם נמצא בתחילת דרכו של החיים אז הוא מסתכל על בנ"א שחור לבן, אז הוא שהוא מהיר או שהוא איטי, או שהוא שמח או שהוא עצוב, לאט לאט הוא מבין שבאותם חלקים, אדם רוצה להתחתן עם מישהו, הוא פוגש את אותו דבר ואז נראה לו תנועה אחת מסוים הוא מתלהב, אחרי שהוא מתחתן מתחיל להתברר לו שזה היה נכון בחלק הזה בלבד, אבל בחלק השני זה בכלל לא עובד באותו שיטה, רק הוא לא יכל לשער שיש את החלקים הללו. בעצם כל תנועה בנפש צריך לבדוק אותה על כל היקפה, ולפעמים יש שינויים מהקצה אל הקצה אצל אותו אדם. יש בנ"א מסודרים ובלתי מסודרים. אז בתחילת ימי שראיתי בנ"א מסודרים, הייתי בטוח שאם אני ידבר איתו בלימוד הוא גם מסודר, אתה מדבר איתו בלימוד הוא לא מסודר בכלל, שם עוד הבנתי, הוא פחות מסודר במחשבה כי הוא לא שלם. אבל יש בנ"א שאתה מדבר איתם בלימוד הוא סרגל, אבל תיכנס לחדר שלו לראות איך המטה נראית, אנדרלמוסיא באה לעולם. התנועות הם לא חייב להיות שוות בנפש, השכל העיוני שלו מסודר השכל המעשי שלו בכלל לא מסודר, הוא מעורבב מאוד.
שאלה: אדם דיבר על הזקנה, שאדם מזדקן אז כל מה שהוא עבד גם נחלש.
תשובה: עומק תנועת הרצון אין שום סיבה בעולם שיחלש, היא הולכת ומתחזקת, למה שיחלש.
שאלה: הרצון.
תשובה: זה שורש התנועה, ודאי שהגוף נחלש, אבל עומק תנועת הרצון.
שאלה: הדיבור המחשבה הכל נחלש.
תשובה: ודאי שיש כזה... יש מעשה ידוע עם הסטייפלר שהוא פגש את ר' ברוך בער פעם ראשונה אז רב"ב נמנם באמצע שדיבר איתו בלימוד, אז שהוא עצמו היה זקן והתחיל לנמנם באמצע שלומד אז הוא אמר אוי עכשיו אני מבין מה שראיתי בימי בחרותי. שהוא ראה את רב"ב היה לו הו"א לא יכול להיות שהוא אדם גדול, איך יכול להיות שאדם גדול שמדברים איתו בלימוד באמצע מתנמנם, אבל שנהיה מבוגר הוא הבין שכוחות הגוף שולטים יותר. אז ודאי שזה שולט, אבל כמה, ואיך, וכיצד, ובאיזה צורה, תמיד יהיה את היחסיות לעומק נקודת הרצון.
דע.את.מידותיך.הדרכה.מעשית.אש.כבוד_010_מים.דרוח.דאש.מבנה.עבד.השם
קטגוריות