בענין מחלוקת רבותינו האם יש לעסוק בחקירות באמונה [#19249]

י"ג חשון התשפ"ה

שאלה:

למעשה הרבה מהאחרונים הזהירו להיכנס לחקירה, ואם זה דבר לא נכון להתכחש לדברים, אז גם בזה זה לא נכון.

תשובה:

התשובה לדבר ברורה מאד, אין כוונת הדבר הוא שהיחידים שבדור לא צריכים להתעסק, כוונת הדבר האם להביא את זה כנחלת הרבים. נחלת הרבים בין כך לא מגיעים לנקודות הפנימיות שלהם, אז להוציא להם מהכוחות לפועל רק את נקודת הסתירות של שער היחוד בחובות הלבבות או המורה נבוכים זה הייתה דעת רבותינו שלא, אבל בודאי שמי שעבר את כל התהליך והגיע לאותו נקודת שורש, יש לו מקום מסוים להתעסק בזה. אבל זה נחלת היחידים הגמורים כי כמה אנשים נמצאים שם. הנידון היה האם החוה"ל להתחיל ללומדו, מה שהיה לומד כל יום הלימוד של הגמ', אז היה מתחיל ללמוד חוה"ל האם ללמד את כולם שער היחוד, על זה היה דעת רבותינו שלא כי רוב בנ"א לא נמצאים באותו מקום. אבל עוד פעם, אדם שבונה את כל הקומה כולה שלו הוא חייב להגיע גם לאין עוד מלבדו אפילו בחללו של עולם כמ"ש הגמ' בחולין, הוא חייב להגיע לאותם מקומות, אבל רוב בנ"א נמצאים הרבה הרבה הרבה יותר למטה משם, אז מה הענין להכניסם לנקודות הכי פנימיות הכי מסוכנות שישנם שח"ו יהא הציץ ונפגע.
...ודאי שגם הועד שנאמר עכשיו הוא לא שווה לכל נפש, זה צריך להבין, אין שום צל של ספק, אבל זה עדיין לא קשור כלל לנקודה שנגעתם בה קודם, הנקודה שנגעתם בה קודם דובר על שורש עומק האמונה, אנו דיברנו על הכרת סתירות הנפש בנפש הבהמית התחתונה לתתא בזריזות ועצלות, אף אחד לא דיבר עכשיו על מאמין ואינו מאמין להתחיל להתעסק בזה בשום פנים ואופן, דובר על הכרת הכוחות של הנפש הבהמית התחתונה במידותיה הטובות והרעות, שכל אדם שהוא עמל בתורה בצורה נכונה חייב לעשות זאת. האם זה שווה לכל נפש? לא. אבל כל מי שעמל בתורה בצורה אמיתית חייב להגיע לאותם מקומות. אדרבא, שיזכה גם להגיע לשער היחוד.
דע.את.מידותיך.הדרכה.מעשית.אש.כבוד_005_עפר.מים.דאש_קביעות.בכבוד