ש:
ת: רצון זה מלשון רץ. אדם רץ להיכן שהוא רוצה להיות, אבל הוא לא שם. אנחנו מדברים על אותה נקודה בנפש שהיתה גלויה אצלו והוא מכיר אותה כי הוא פגש אותו חושית. יש אדם שרוצה להתחתן ויש אדם שהתחתן. יש אדם רוצה לקנות בית ויש אדם שקנה. אנחנו מדברים על אותה נקודה שהוא כבר הכיר בנפשו. הנקודה העמוקה ביותר שהיתה גלויה לו. אם היא היתה גלויה לו אז יש לו נגיעה אליה.
ש:
ת: בבחינת תרגילנו בתורתך, שיש מדרגה שהאדם עושה את רצון הבורא מחמת שזה עומק נקודת תאוות הנשמה שרוצה לעשות את רצון בוראה - אמת. אבל, מסתבר מאד שבודאי ראשית יש לו נקודות אחרות שבהם הוא נמצא באותה נקודה של פנימיות שהוא כן, יש בה את אותה נקודה.
ש:
ת: נקודה נקיה טהורה.
ש:
ת: בדיוק. לא מדובר על כל היקף החיים אלא על אותו פרט. בדיוק.
ש:
ת: אם הוא עוד חושב אם יחשבו לא את זה בשמיים אז סימן שהוא לא מוכן לעשות את זה.
ש:
ת: כשהקב"ה ברא את עולמו כלומר, זה לא מעשה שהיה ונגמר. כלומר, זו בחקיקת הטבע שהקב"ה חקק. השמיים שהוא ברא ביום הראשון זה אותם שמיים של היום. הארץ שהוא ברא ביום הראשון זה אותו ארץ של היום. כוח הטבע שהקב"ה הטביע ביום הראשון זה הטבע שנמצא עד היום. אז אם הוא הטביע ביום ראשון למעשה בראשית כוח של תערובת, הוא הטביע ביום ששי למעשה בראשית כוח של תערובת, אז כוח תערובת הוא ההיקף של כל הבריאה בכל ימות עולם מראשיתו עד אחריתו. פרטי התערובת כמובן השתנו אבל יסוד כוח התערובת הוא ראשית ימות עולם שממשיך עד אחריתו.
ש:
ת: נחדד. בפנימיות העמוקה יש כוח בלתי מעורב. בחיצוניות שבדבר מתגלה מציאות של תערובת. החיצוניות הזו התגלתה ביום ראשון דמעשה בראשית והתגלתה ביום ששי למעשה בראשית. היא גרמה לאדם הראשון לאכול מעץ הדעת טוב ורע מעורבים, מחמת שכוח התערובת היה בהתגלות. בשעה שהוא אכל מעץ הדעת טוב ורע מעורבים זה בזה אז כוח התערובת קנה אצלו שביתה. קודם לכן הוא היה בכוח, הוא הפך להיות בפועל זה ששולט אצלו בנפש. עכשיו עבודתו לחזור ולגלות את העומק הפנימי הנעלם שיש כוח בלתי מעורב, נקודה אחת נקיה כפשוטו. זה נקרא שבת קודש במדרגה של זמן.
ש:
ת: כל זמן שיש חטא בעולם, שזה חטא אדם הראשון, אז כוח התערובת הוא הכוח השולט. בני ישראל שעמדו רגליהם על הר סיני פסקה זוהמתן כמו שאומרת הגמרא, אז לבני ישראל באותו זמן לא שלט כבר כוח התערובת, אלא התגלה הטוב האמיתי. חזרו ונפלו בחטא העגל כמו שאומרת הגמרא בתחילת מסכת עבודה זרה, חזר כוח התערובת מעין מה שהיה קודם לכן, אז הכוח ששולט בנפש הוא כוח התערובת. כוח הטהרה הפנימית הבלתי מעורב נמצא במעמקי נפשו נעלם ומכוסה, ובפרט באחרית הימים כי בסוף תמיד התערובת היא זו ששולטת כי זה היה מהלך פני הדברים. אז בדור כמו שאנחנו נמצאים עכשיו, כל בר דעת הרי רואה את זה. הכל מעורב זה בזה. אדם קונה ספר שנכתב על ידי מחשב. מה עשו באותו מחשב? וכן על זה הדרך. אפילו הדבר הקדוש. הדפיסו דבר. מה הודפס שמה עוד? הכל מעורב מעורב מעורב מעורב. אז כוח התערובת בכל היקפו. זה עומק ההגדרה שהערב רב שולט. אילו לא נמצא נקודה אחת נקיה, נפלנו לגמרי לערב רב. מצאנו נקודה אחת נקיה, זו הדרך השורשית להנצל מכל התנועה של נפילה.
ש:
ת: הרוצה לזכות את ישראל מכוח מעשה אחד. ודאי שהרמב"ם כל מה שדיבר לעולם, ולאו דוקא לאחרית הימים. יסוד דברי הרמב"ם, בעומק בודאי שזה ככה, אבל כמובן שאפשר להסביר גם את הרמב"ם במקום יותר פשוט, שהגדרת הדבר עצם זה שהוא מתרומם ומתחיל להתעלות, זו נקודת התרוממותו. הרוצה לזכות את ישראל, בעומק זה נקרא לזכות מלשון זך, נקי, בלתי תערובת, אבל כפשוטו זה רק נקודת תחילת התרוממות אבל בודאי שאתם צודקים.
ראש השנה 076 ערב רב תערובת תשע"ט
קטגוריות