שאלות בפנימיות הנפש [#9148]

כ"ז אלול התש"פ

שאלה:

שלום הרב שליט"א. הכרת תודה אינסופית על כל הספרים באנגלית ובעברית, השיעורים, והשאלות והתשובות.

אני התלמיד ששאל כמה פעמים את הנושא של ראייה רוחנית. שאלתי את הרב לגבי שתי תובנות שהיה לי, ואני רוצה לשאול עוד אחת. בנוסף 3שאלה קשורה, אך גם חדשה.

.1 זו נקודה עמוקה מאוד בתוכי. התוודעתי לדברים שונים בעולם החומר שמעוררים בי תחושה רוחנית. למשל גשם ושלג. זה לא דמיון, כשיורד גשם או שלג אני מרגיש את עולמי הפנימי מתרחב. יש עוד הרבה דוגמאות כאלה, אבל לשאלה זו אתמקד בשניים האלה, גשם ושלג. ואז הבנתי, שהתחושה שאני מרגיש לגשם היא לא בדיוק אותה אני מרגיש עם שלג; התחושה וההתחברות דומים מאוד, אך אינם מדויקים. ואז הבנתי שככל שאני הולך פנימה וככל שאני לומד להיות מודע יותר לרגשות שלי, ההבדל בין תחושת הגשם לשלג מתבהר יותר. ואז הייתה לי מחשבה, (אני עדיין לא בקומה הזו, אבל אני יכול לחוש שהיא חייבת להיות) בדיוק כמו בעולם החומרי, כאשר הצבע האדום והכחול נראה, שניהם נראים בכוח הראייה, אבל ההבדל בין אדום לכחול ברור מאוד, ולכן גם תחושות של קשר רוחני, גם הגשם וגם השלג (ודברים אחרים כמובן) מורגשים באמצעות כוחו של חיבור פנימי, אך במציאות ההבדל בין תחושת הגשם ותחושת השלג גדולה מאוד, שונה עוד יותר מאדום וכחול. אם הלב מכוון אליו. האם כל זה נכון? משהו להוסיף?

2. אני לומד את ספרי הרב כבר כ- 15 שנה. לקח לי הרבה מאוד זמן להרגיש את השם ואת החיים בלבי. זה לקח בערך 4 שנים. אני זוכר הפעם הראשונה באמת שהרגשתי השם בלבי. אני גר בניו יורק, הייתי בטיול לארץ ישראל, והלכתי לכותל המערבי , והתחננתי להשם להרגיש אותו. כשפניתי לעזוב, הרגשתי פתאום אש בלב, ואז הבנתי מה זה אומר שיש לב שהוא בשר ולא אבן. בעזרת השם התחושות התחזקו יותר ויותר עם השנים וכעת אני מרגיש את זה כמעט כל יום. עכשיו השאלה שלי: כמעט כל יום אני מתעורר מהשינה בבוקר ולא מרגיש כמעט כלום, ואני צריך להעיר מחדש את התחושה הזו. כמעט כל יום. כבר כמה שנים. כל יום מעיר את התחושה. אפילו בימים הקדושים ביותר, כמו ביום כיפור, אני צריך להעיר את התחושה. האם זה רגיל? נוֹרמָלִי? האם זו דרכו של יהודי, להעיר בכל יום את התחושה לכל ימי חייו? או אולי בנקודת זמן מסוימת, התחושה כבר לא תתעורר, אלא נעשית קבועה לנצח בלב?

3. האם התחושות בלב, להרגיש השם, להרגיש את המציאות, הן חוש שישי? או שהם הרחבה של הרגשות הטבעיים שאנשים נולדים איתם?

4. האם גויים יכולים לחוש השם בלבם?

רבי, תודה רבה שנתת לנו לשאול שאלות. הם להיות זכות עבור הרב וכל עם ישראל.

תשובה:

א. כן. כל דבר בעולם החומר יש לו שורש עליון יותר, בהרגשה, במחשבה, וכו'. ולכך כל חומר מעורר את שורשו בהרגשה, ולכך מעורר את הרגשה שונה.

אולם פעמים מעורר את כח הדמיון, ואזי נעשה ערוב ובלבול.

וכן פעמים מעורר את כח "השומר" שבנפש, ואזי נתעורר, כגון אם רואה שלג מתעורר ההרגשה שהרגיש שראה שלג בעבר, וכדומה.

ב. זה תלוי בנפשות. יש נפשות שזהו מדרגתם תמיד, בבחינת "בינונים תלויים ועומדים", פעם כך פעם כך. ויש נפשות שנעשה אצלם קבע.

מומלץ לזכך את החומר שמעכב מאוד בענין זה.

ג. נקרא בלשון רבותינו כן, חוש שישי, כ"כ בלב אליהו.

ובדקות זהו חוש של הנשמה.

ד. כן. אולם באופן שונה.