איך לנגוע ולהחיות בתחושות גולמיות [#4064]

שאלה:

לכבוד הרב שליט”א קודם יישר כח על כל מה שהרב נותן מזמנו היקר להפיץ תורת הנפש, שכולנו כה זקוקים ליותר הבנה ומודעות בתחום הזה, דברתי עם הרב אחרי הרצאה תחילת אלול, לגבי תחושות שחוסם הרגשה בעולם הפנימי, הרב אמר שצריך להתחיל בנקודה ברורה כמו שילד מתחיל עם אלף בית, רציתי להסביר יותר, כעת אני שומע הסידרה דע את עצמך, הרב מסביר איך לראות עצמינו באור חיובי וכדו’ ונותן דוגמאות איך שכל הסיבות להרגיש שלילי לא צודקות, ע”י כמה פנים שעצם האדם הוא רק טוב, והרע איננו עצם האדם, והנה הדברים מועילים חלקית אצלי כשאני מתבונן בהם, על הרגשות השליליות הגלויות שאני מרגיש, אבל תמיד אני חש תחושות רעות, גולמיות כבדות וחסומות, שאני בכלל לא מרגיש מה טיבה של אותם תחושות, אני לא מרגיש אותם בצורה חיה, אני רק חש שבתת מודע משהוא מפריע בלי שום ביטוי, כאב עמוק ומר, אני לא מצליח לטפל בהם ולענות אותם כל זמן שעדיין לא התחברתי להם והכל עכור חסום ולא ברור, כשאני הייתי בישיבה למדתי באופן מאד קיצוני, מעל ומעבר מהכוחות שלי, כל ההתנהגות שלי היה בדרך מלחמה עם עצמי, הייתי לוחם עם עצמי יומם ולילה, עם הדחקת כל הצרכים הגשמיים ורגשיים שלי, עד שנחלתי מזה תקופה ארוכה, והוצרכתי ע”י עצת הרבנים ורופאים להפסיק הלימוד, היום אחרי עליות וירידות אין קץ, בניתי בס”ד בהדרגה בצורה הרבה יותר מבוסס ואמיתי, ואני לומד בכולל ב’ סדרים, ואני נהנה מאד מהלימוד ורואה הרבה ס”ד, ומתחבר ב”ה הרבה יותר להתוה”ק, אמנם נשאר עדיין רושם מכמה שנים של השפלה ושנאה עצמית חזק והמון מלחמות עזות עם עצמי, וגם נשאר חסימה מאד חזק לרגשות, אמנם כ”ז אני משער בשכל, אבל קשה לי להתחבר להתחושות שלי בפרט שזה קשור לעבר, אבל יש לציין שאני עוסק כבר כמה שנים לכתוב הרגשות שלי בזמני שקט, כדי לפתח אותם וראה הרבה התקדמות בס”ד, ורק שתמיד נשאר חסימה, יתכן מאד שעם הזמן הבעיה יתפתר, אבל אולי יש עיצה או דרך פשוט יותר שלא יקח שנים. השאלות הם: א’ מהו הדרך להחיות תחושות גולמיות ולהרגיש ולחיות אותם בפרט מהעבר שכבר נשכח במודע? ב’ האם הרב יכול לציין לי איזה מקום שהרב עוסק בזה ובספה”ק שעוסקים בזה? ג’ האם טוב לי לעסוק עכשיו בדע את עצמך, או אולי להתחיל ממה שהוא אחר? תודה רבה

תשובה:

א. הדרך היסודית והשורשית היא להכיר את צורת מבנה הנפש מתוך בירור איזה יסוד מתוך ארבעת היסודות עיקרי אצלכם ואיזה שני. ולפ”ז לברר את צורת מהלכה של הנפש, ועי”ז ניתן להבין מה מניע את התחושה הגולמית בכללות, ולפ”ז בפרטות.

והיינו שיש להתבונן מה יכול להניע כזו תחושה, ואח”כ להתבונן בתוך האני הפרטי מה נגלה ולו ניצוץ קטן, ועי”ז יש פתח להתרחב.

לדוגמא. פעולה באופן קיצוני פעמים רבות נובעת מיסוד האש המכלה ש”כל זה איננו שווה לי”, וכאשר האדם מודע לכך אזי כאשר הוא מרגיש “כאב עמוק ומר”, ראשית עליו להיות מודע מה מהותו כנ”ל, ולפי”ז איך לאזנו ולתקנו.

ב. לעת עתה אין העיקר להתעסק עם העבר, אלא להכיר את שורש סיבת הכאב שנעוץ במבנה הנפש בעיקר.

ג. ראוי לעסוק בסוגיית ארבעת היסודות, לברר מהו היסוד העיקרי אצלכם ואזי ללומדו באופן יסודי, ולברר את מבנה הנפש הפרטית, כנ”ל.