156. ידיעת שורש נשמתו ע”י בירור ד’ יסודות [#4690]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א. בשיחה על פ' וזאת הברכה, הרב דיבר על ענין שורש הנשמה, ושרוב בנ"א לא מגיעים לשורש הנשמה כיון שלזה נצרך נבואה או רוח הקודש, ועכ"פ רוב בנ"א יכולים לידע גבולי מדרגתם הנוכחית ברוחניות וגבולי שאיפותיהם, ועי"ז האדם יכול לבקוע הרבה אל נשמתו, ולהיות כלי לאור אין סוף ב"ה. מה שעולה מן הדברים הוא, שרוב בנ"א לא מגיעים לשורש הנשמה שלהם, ורק יחידים זכו לכך.
אמנם שלחתי מכתב לרב באלול אם כל אדם יכול להגיע אל שורש הנשמה בזמנינו, לידע אם שורש נשמתו הוא באברהם-אהבה-מים או ביצחק-יראה-אש או ביעקב-תפארת-רוח [ויש להוסיף עכשיו, דוד-שפלות-עפר], והרב השיב לי שאדרבה, זה כל מגמתינו בהאי עלמא, לידע שורש נשמתנו, וככל שהאדם מברר את הארבעה יסודות, מה היסוד הראשוני שלו ומה היסוד השני שלו, וכו', אז האדם בוקע יותר אל שורש נשמתו. א"כ למה בהשיחה על פ' וזאת הברכה הרב לא הזכיר את היכולת של כל בנ"א ואת הדרך להגיע אל שורש הנשמה, שהוא ע"י בירור הד' יסודות שבנפש. תודה רבה להרב על הכל.

תשובה:

תשובה: בודאי שאפשר לו לאדם להגיע לשורש נשמתו. וע"י בירור של ד' יסודות שעולה מתוך הנפש הבהמית, ועולה לנפש אלקית, ואח"כ לרוח, ואח"כ לנשמה, וכו'. אולם לשם כך נצרך עבודה עצמית יסודית ועקבית לאורך שנים. ורוב בנ"א רחוקים מכך הרבה.