155. צורת בדיקת דרכים בעבודת ה’ על מנת למצוא את חלקו בעולמו [#4689]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

ראיתי שהרב מוסר שיעורים בכמה וכמה ספרים מהם ספרי מוסר ומהם ספרי חסידות, והשאלה היא איך אפשר להחזיק ראש בכמה ספרים הרי כל אחד יש לו את המהלך שלו? אני שואל את הרב כי בימינו כל אחד נפגש עם חשיפה לריבוי שיטות לדוגמא חב"ד וברסלב מאד עושים פרסום מתורת רבותיהם, וכן יוצאים הרבה ספרים של עובדות מגדולי ישראל ליטאיים ששם המהלך הוא שונה, ונוסיף על כך את כל העלונים שיוצאים כל שבוע, בקיצור בן אדם נורמלי יוצא לגמרי מבולבל?

תשובה:

תשובה:
ראוי לקחת תקופה ובה לעסוק רק בשיטה אחת, ובאותה תקופה לקנות היקף בשיטה זו, וכן "תפיסת מהלכיה", מהלך מחשבתי, וכתולדה מכך מהלך מעשי.
ראשית יש לברר את השיטה שבה גדל או שהכי קרובה ללבו בעומקו. ולאחר שקנה שיטה זו בתפיסתו צריך להתבונן ולראות אם היא קרובה לחלקו שלו לפי ראות עיניו מתוך בחינה מעמיקה ותפלה לפניו ית"ש. ככל שיחפש את האמת הנקיה לשמה, כן יזכה לברר אם זהו חלקו.
אם נראה לו עתה שזה חלקו יש לעבוד למעשה לפי שיטה זו. ואם לאו, ימשיך לברר את חלקו בשיטות נוספות.
בנוסף לכך [אף אם לא מצא את חלקו], לפי כוחות שכלו, ולפי כוחות נפשו, יברר אם בכוחותיו ללמוד עוד דרך ושיטה בתקופה נוספת. וכך הולך מתקופה לתקופה ולומד עוד דרך ושיטה. ומברר לעצמו יותר ויותר את חלקו. כי מתוך הכרה רחבה יותר מתברר לו חלקו יותר ויותר.
על כל אדם לברר עם עצמו כמה כח היקף יש לו, כי ריבוי השמן מכבה את הנר. אולם אף אם מרחיב את היריעה, בכל תקופה אין לעסוק רק בשיטה אחת, מלבד השיטה שבה עובד למעשה.
ישנם אנשים שנראה להם שאין בכחם לעסוק ביותר משיטה אחת, פעמים זה נובע מריכוז שתובע מניעת פיזור הנפש והמוחין, ופעמים מעצלות וכדו', ונצרך בדיקה עמוקה בכוחות נפשו.