44. מדרגות בבטחון [#4560]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

א. שלום הרב. נהניתי מאד מהסדרה שהרב עשה על 'דע את בטחונך'. לא הצלחתי להבין כיצד הפחד והבטחון יכולים לשמש בו זמנית. אם הבנתי נכון, הפחד דקדושה עניינו שלא להפרד מאלוקות והוא נובע מכך תפיסת היותו כנברא. מאידך הבטחון בנפש עניינו שהאדם מתאחד עם בוראו, אם כן כדי להתאחד באמת חייב להיות הפשטה של היישות ותפיסת היותו 'חלק אלוק ממעל'. אם כן איך יתכן פחד אחר שהאדם כבר לא בתפיסת נברא. אלא אם כן נאמר שמדובר בחלק החיצוני של הבטחון, שהאדם מבטל את רצונו ומתאחד עם רצון הבורא, ואז כן שייך תפיסת נברא, וממילא יתכן גם פחד וגם בטחון מצד ההדבקות ברצון העליון.
בהמשך לשאלתי בענין הבטחון, ישנה עוד נקודה עמוקה שלא הצלחתי להבין. מחד הרב הציב מהלך שבו הדרגה העליונה בבטחון עניינה מה שאדם בוטח שמה שרוצה יקרה (הן אם זה מצד רצון שקשור בעצמיות הנפש והן אם זה מצד ששורה עליו רוח של קדושה המבשרתו כן או שהתעלה למדרגת היחידה שבנפש שלמעלה מגדרי זמן שבה הדבר כבר קיים בפועל ולכן נולד אצלו תחושה שרצונו יתממש) והדרגה התחתונה בבטחון עניינה מה שרצון ה' מוסתר ממנו, ולכן הוא בוטח שהטוב עבורו יקרה. אולם בשיעור אחר הרב עשה מהפך בתפיסה, והראה שהבטחון העליון יותר הוא הבטחון ברצון ה' שמה שטוב עבורו יקרה כיון שעי"כ הוא דבק ברצון העליון, משא"כ במדרגה השניה שבה הוא דבק ברצון של נשמתו ולא ברצונו ית'. לפי"ז יש לי כמה שאלות:
ב. לפי"ז איך צריך להתייחס למעשה למדרגות הבטחון? איזה בטחון יותר גבוה?
ג. גם אם נלך לפי המהלך שהבטחון העליון הוא מה שאדם בוטח שהטוב יקרה, מ"מ מבחינת המדרגה הרוחנית הרצון העליון מוסתר ממנו ואין לו גילוי של היחידה שבנפש ששם המציאות האלוקית גלויה וברורה בעיניו הרוחניות, כמו שמצינו בבטחון שהאדם בוטח שרצונו יקרה. וא"כ מבחינת המדרגה הרוחנית של הנפש הבטחון הראשון יותר גבוה?!
ד. האם ניתן ליישב ולומר שהבטחון שמה שרוצה יקרה הוא הגבוה מצד אור פנימי, והבטחון שהטוב יקרה הוא הגבוה מצד אור מקיף?
ה. לצורך הבנה ברורה של הדברים, האם הרב יכול לפרט את מדרגות הבטחון לפי קומת נפש האדם נרנח"י? אשמח לביאור וחידוד של הדברים.
תודה רבה מעומק הלב.

תשובה:

תשובה:
א. יש רצוא ושוב, ברצוא הוא חלק אלוק ממעל ובשוב הוא יש לעצמו, ולכך יש פחד ברור. ויתר על כן, יש חשש נפילה מן מדרגת חלק אלוק ממעל למדרגת ישות עצמית.
ב. נתבאר לעיל תשובה 40&. ובהרחבה יותר ישנם ג' מדרגות, וזה סדרם מתתא לעילא: אין, יש, אין. א. כל מה שטוב עבורו יקרה. ב. בטחון שבודאי ישיג מבוקשו. ג. ביטול לרצון ה', ואזי יקרה דרך מה& רוצה שהוא הטוב השלם.
ג. מדרגה ג' הוא יחידה שבנפש.
ד. כן, כי כל השגה הוא אור פנימי, וכל ביטול הוא אור מקיף, ולכך ביטול לרצון ה' זהו אור מקיף.
ה.
א - נפש, בטחון שלא יכשל בעבירה, אם יעשה שמירה לפי כוחו.
ב – רוח, בטחון בהשגחה פרטית שהכל לטובה.
ג - נשמה, ידיעה שלמעלה מן הבחירה והיא עומק נורא בבטחון, כי אין אפשרות אחרת.
ד – חיה, בטחון בחיבור לקב"ה מקור החיות חי החיים.
ה – יחידה, בטחון בהתכללות, חלק אלוק ממעל.