שאלה:
תמיד אומרים שלא להפוך את לימוד המוסר לעיקר, אלא להשקיע בו זמן מועט, ורוב הזמן להשקיע בלימוד תורה, האם הדבר נכון גם לדברי חסידות? הרי חסידות היא בעצמה לימוד תורה.
תשובה:
תשובה: יש את ההתעוררות שבמוסר ובחסידות, וזה נצרך ללמוד בגדר "קב חומטין" כמו שמבאר הנפה"ח, וזהו חיצוניות המוסר והחסידות. אולם פנימיות המוסר והחסידות, הן המוסר פנימיותו חכמה, כמ"ש הרמח"ל בריש ספרו, הן יראת ה' היא חכמה והיא לבדה חכמה, וכן כעין זה כתב הגר"א בריש פרושו למשלי שספר משלי כולו מוסר ושורשו ופנימיותו דעת. והן החסידות פנימיותה חכמה, כי שורש חסד, חסידות בקו ימין חכמה, ובפרט פנימיות החסידות שהוא רזין דרזין.
וזהו חלק גמור מחלקי החכמה שבפרד"ס החכמה. ועליו יש לברך ברכת התורה בברור. ולכך המכוון על החיצוניות שבמוסר ובחסידות ולא על פנימיותו.
וזהו חלק גמור מחלקי החכמה שבפרד"ס החכמה. ועליו יש לברך ברכת התורה בברור. ולכך המכוון על החיצוניות שבמוסר ובחסידות ולא על פנימיותו.
קטגוריות