269. הקבלת איברי הגוף לתרי”ג מצוות [#4991]

ט"ו כסלו התש"פ

שאלה:

נראה כי הבסיס של כל הלימוד של הרב נמצא ביטוי: "וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ...". הסביר הרב בסדרה "דע את גופך" שיש לימוד של הגוף כגוף ויש לימוד של הנפש כנפש. ויש לימוד של שילוב של כוחות הנפש של האדם עם גופו. והסביר הרב שיש תרי"ג כוחות הנפש, ותרי"ג אברי הגוף מקבילים לכוחות הנפש. א"כ ראשית צריך להבין כוחות הנפש ואח"כ להבין מה הן הכוחות הגוף, ואח"כ עלינו להבין השילוב ביניהן. נראה לי כי תורתו של הרב של הנפש עדיין "בראש", ורק קצת קשורים לגוף. אין ספק, יש השפעה על הגוף, אך לא באופן ספציפי.
במילים פשוטות, השאלה שלי היא: איך אני יכול להרגיש את ה' בלב (או בעומק או בכלל) אם אני לא יודע מה חלקים של הגוף שלי מחוברים להתרי"ג מצוות?

תשובה:

הלב הוא מלך האיברים וכללותם. ולכך ניתן להרגיש את ה' ית"ש בלב גם אם האדם לא מודע באופן ברור ליחס של האיברים למצוות, אולם מקיים בפועל מה שמצווה. אולם ע"מ לזכך את הגוף באופן גדול ובהיר, ידיעת האיברים בהקבלתם לתרי"ג יש בה תוספת של ממש. אולם לעת עתה לא זכינו להקבלה זו רק באופן חלקי ממש. שאלתך מיחסת את הלב לאיברים, וזה נכון מצד האיבר הנקרא לב. אולם מצד ההרגשה שבלב שבו שוכנת רוחו של האדם, יש יחס נוסף ללב כקומת הרגשה. וע"ז נבנה מהלך של והשבת אל לבבך ללא צורך בידיעת האיברים כולם, אלא בשורשם, הלב. ולפיכך עיקר הגילוי תורה ב"ראש", וב"לב", ומעט באיברים באופן של הקבלה ברורה של תרי"ג איברים לתרי"ג מצות.