270. חוות דעת על דרך עבודה פרטית [#4992]

ט"ו כסלו התש"פ

שאלה:

שלום הרב. לאחר שהרב כתב בכמה הזדמנויות מהי דרך העבודה על פי דברי רבותינו המתגלים בספרי הרב, ברצוני לשאול: מזה שנים אני עוסק בכתבי הרב, ומנסה כפי כוחי להתקרב אל השי"ת. כיום, התמהיל שמצאתי לעצמי (וכמובן - לא למדתי את כל ספרי הרב, אלא חלקים מתוכם כפי ערכי), הוא לימוד מעשי של תורת ארבעת היסודות יסוד עפר (יסוד דומיננטי בי) - הלימוד המרכזי שלי, ועבודה מעשית יומיומית נלוית בנושא הנושאת פרי ב"ה. אני משקיע רבות בלימוד זה למעשה היות ולאורך השנים גיליתי שיסוד העפר שבי ומידותיו עצלות ועצבות לא מאפשרות כל התפתחות רוחנית - וזו מתאפשרת רק לאחר עבודה בשורש - יסוד עפר ומידותיו. לצד זאת, מדי שבת, אני לומד (ומשתדל - למעשה) בס' בלבבי משכן אבנה ח"א על מנת לחזק את האמונה החושית שבי - ולאחרונה אף למדתי את החלקים הראשונים בסדרת דע את עצמך - במטרה להפנים את טוהר הנשמה. אני עושה כן לאחר שלמדתי מהרב שנכון לשלב בין עבודת המידות לבין הארת הנשמה. כפי שהרב מבין, מדובר בתמהיל ייחודי לי, ואני מרגיש נתרם, בעיקר בעבודת ארבעת היסודות. אשמח אם הרב יחווה דעתו על הדרך, אם נכון להוסיף או לגרוע, או להמשיך כך. תודה ותזכו למצוות.

תשובה:

בכללות נראה הדבר נכון מאוד לתקופה הקרובה. זאת כמובן מלבד שאר חלקי חובת היהודי בעולמו, חיבור לתורה באופן חיצוני ופנימי לפי ערכו עתה, וכן לעם ישראל, והוצאתם לפועל במעשה מצות ומעשה חסידות.
זאת ועוד. בכל תקופה קצרה יש לבדוק מה רמת ההתקדמות של התיקון ביחס ליסוד העפר. ולהתבונן האם עדיין הוא בתוקפו שלא מאפשר התפתחות רוחנית משמעותית, או שמא לאחר החלשתו על אף שאינו מתוקן מ"מ אינו מעכב כבעבר. אם אינו מעכב באופן חזק, יש לשקול מחדש את כל סדר העבודה לפי המדרגה של אותה עת.