375. נפש הבהמית, שכל אנושי ושכל אלוקי [#5099]

ט"ו כסלו התש"פ

שאלה:

א. לכבוד מורי ורבי שליט"א. הרב הזכיר כמה פעמים שהשיעורים על מדות עוסקים בעיקר בהד' יסודות של הנפש הבהמית, לא של הגוף, ולא של הנפש האלקית. הרי יש דצח"מ וישראל, וכל אדם יש בו הכל. האם הגוף הנ"ל הכוונה לנפש הדוממת, או לנפש הצומחת? (הרב הזכיר כמדומני שאכילה ושינה קשורים להגוף - לאיזה חלק של דצח"מ הם שייכים?).
ב. והאם נפש הבהמית כנגד בחי' חי, ונפש האלקית כנגד בחי' ישראל? ואם הנ"ל נכון, למה יש דילוג על נפש המדברת-הגויה? או שנפש הבהמית כוללת גם נפש הגויה וא"כ למה נקראת רק נפש הבהמית? והאם הלשון נפ"ש בהמית ונפ"ש אלקית דוקא לאפוקי רנח"י? (אני שואל בכ"ז גם על לשונות התניא). ואת"ל שלשון נפש הוא דוקא, האם ב' הנפשות נפרדות נמצא שיש סך הכל ו' מדריגות או שב' הנפשות הם ב' פנים של נפש אחד? והשיעורים של הרב על מדות לכאורה הם במדריגת רוח ולא נפש, א"כ האם זה בדקות נקרא רוח בהמית?
ג. ובאיזה מדריגה נחשב שכל אנושי, דמצד אחד זה מוחין אבל מצד שני זה לא נשמתו לכאורה?
ד. ומה ההבדל היסודי בין שכל אנושי לשכל אלקי, למשל, האם הכח להכיר ענינים יותר עמוקים כגון להכיל בנפש ידיעה ובחירה יחד ולהשתמש בכ"א במקומו, וכגון יסוד הערכין, האם זה בא משכל האלקי, עכ"פ בדרך התלבשות בשכל אנושי? או שכל דבר מושכל שהאדם מבין בא משכל האלקי רק בהתלבשות בשכל אנושי?
ה. והאם שכל האלקי ובחי' נשמה היינו הך, או שלפעמים הכוונה למשהו אחר?

תשובה:

א. נפש הבהמית הוא שם תואר כולל לכל חלקי הנפש שלמטה מנפש אלקית. והיא גופא כוללת נפש דוממת, צומחת וכו'. ובכל אחת מהם יש ד' יסודות לפי ערכה. למטה מכך יש את עצם הגוף כחומר ממש.
ובפרטות נפש בהמית נחלקת לד' חלקים כנגד דצח"ם. השיעורים עיקרם בעפר בנפש הדוממת, במים נפש צומחת וכו' ובפרטות תלוי בכל שיעור.
ב. יש נרנח"י. ושם תואר כולל לכולם לפעמים נקרא נשמה, ולפעמים נקרא נפש, וזה כוונת התניא נפש, כללותם של כל החלקים ולא נחת לפרטים. וכל דבר בפרטות נחלק לנרנח"י. ולכך יש נרנח"י בנפש, וכו'.
עכו"ם ממוצע בין ישראל לבהמה, וקרוב יותר לבהמה, בחינת עם הדומה לחמור.
ג. שכל אנושי הרכבת מוחין חכמה בינה דעת, מים, אש, רוח, דמים. לבוש למוחין, שהם שכל אלוקי.
ד. שכל אנושי, תפיסת התפרטות. שכל אלוקי תפיסת אחדות. וכל אחדות המתגלה בשכל אנושי זהו הלבשה של שכל אלקי בשכל אנושי. כל דבר מושכל מאיר במקורו לשכל אלוקי ומשתלשל בשכל אנושי. אולם הנ"ל באופן של הלבשה ולא באופן של השתלשלות.
ה. שכל אלקי ונשמה ב' דברים הם. הנשמה, משכיל. וישנו שכל, מושכל, ומשכיל.