397. מיהו “עצם האני”, ומיהו ה”אני” בעוה”ז [#5136]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

א. האם כשהרב רושם בספריו "עצם הווית האדם", הוא מתכוון לנפש האלוקית כפי שמופיע בתניא?
ב. והאם לעצם ההויה של האדם אכן קיים תכונות, רצונות ושליחות הנפרדת מהתכונות של האדם של "האני" שלו?

תשובה:

א. עצם הנפש האלוקית היא אחת, ונחלקת לב' חלקים מוחין ומדות כמ"ש בתניא. וכשמדברים על עצם הנפש ע"ד הכוונה לעצם הנפש שהיא אחת לפני חלוקתה למוחין ומדות, שחלוקה זו אינה אלא לבוש לנפש, ולא חלוקה כפשוטו, חלקים.
ב. האני של האדם בעוה"ז נקרא ה"רוח" ולא עצם הנפש, ותכונתיו הם השתלשלות מעצם הנפש, וכן נקבע בו תולדת כל בחירותיו שבחר משעת שורש ברייתו. וכן מקבל השפעה מן הנפש הבהמית.