שאלה:
שמעתי שיעור מהרב שעם המודעות שבא אדם נמצא בעולם הזה כך הוא מגיע לעולם הבא.
א. האם זה אומר שגוי שהגיע לתודעה אחדותית בכל מיני שיטות יהיה במקום גבוה יותר מיהודי שקיים את כל השו"ע במעשה בלבד?
ב. והאם יהודי שקיים מצוות ולמד תורה בלי שינוי פנימי (כמו שהרבה התרגלו) בעצם לא יקבל שכר בעולם הבא כי פנימיותו לא השתנתה ונשאר עם אותם תאוות? איך זה מסתדר עם כל מה שלימדו אותנו? אני מבין שצריך להיות שינוי אם אכל פרה ולא חזיר, אע"פ שעשה את זה בתאווה כמו אחד שאוכל חזיר.
תודה.
א. האם זה אומר שגוי שהגיע לתודעה אחדותית בכל מיני שיטות יהיה במקום גבוה יותר מיהודי שקיים את כל השו"ע במעשה בלבד?
ב. והאם יהודי שקיים מצוות ולמד תורה בלי שינוי פנימי (כמו שהרבה התרגלו) בעצם לא יקבל שכר בעולם הבא כי פנימיותו לא השתנתה ונשאר עם אותם תאוות? איך זה מסתדר עם כל מה שלימדו אותנו? אני מבין שצריך להיות שינוי אם אכל פרה ולא חזיר, אע"פ שעשה את זה בתאווה כמו אחד שאוכל חזיר.
תודה.
תשובה:
א. בשורש הנשמה יהודי גבוה מן הגוי. ובשורש אין שינוי. בפועל יתכן גוי ששומר ז' מצות בן נח ולהיפך יהודי מומר. כמ"ש חז"ל שיורדים יורדים עד למטה.
אולם יהודי זה יעבור זיכוך אחר זיכוך עד שיחזור לשורשו.
ולפיכך, בהתגלות החיצונית יתכן גוי שנראה גבוה מיהודי, אולם בפנימיות אינו כך. יהודי שמקיים מצוה הוא דבוק בו ית"ש בגילוי או בנעלמות. ודבקות זו לעולם גבוה יותר מגוי. אולם יתכן כנ"ל שבגילוי הגוי דבוק יותר כיון שהגיע לתודעה אחדותית.
ודבקות היהודי מולבשת במצוה ללא כוונה שבשורשה גבוה יותר, אולם בהתגלות נמוכה יותר.
ב. תמיד מוכרח שיש שינוי פנימי, אולם יתכן שהוא קטן, או קטן מאד, וזה שכרו לעת"ל.
יתכן שיש חלקים שלא השתנו כמעט כלל, יש חלקים שנשתנו לרעה, ויש חלקים שנשתנו לטובה. וחלקים אלו שנשתנו לטובה הם שכרו לעוה"ב, באלף שביעי ואילך. אולם בגן עדן משלמים אף על מעשה בפועל ממש, ולא רק על שינוי פנימי.
לימוד וטיפול בנפש האדם
אולם יהודי זה יעבור זיכוך אחר זיכוך עד שיחזור לשורשו.
ולפיכך, בהתגלות החיצונית יתכן גוי שנראה גבוה מיהודי, אולם בפנימיות אינו כך. יהודי שמקיים מצוה הוא דבוק בו ית"ש בגילוי או בנעלמות. ודבקות זו לעולם גבוה יותר מגוי. אולם יתכן כנ"ל שבגילוי הגוי דבוק יותר כיון שהגיע לתודעה אחדותית.
ודבקות היהודי מולבשת במצוה ללא כוונה שבשורשה גבוה יותר, אולם בהתגלות נמוכה יותר.
ב. תמיד מוכרח שיש שינוי פנימי, אולם יתכן שהוא קטן, או קטן מאד, וזה שכרו לעת"ל.
יתכן שיש חלקים שלא השתנו כמעט כלל, יש חלקים שנשתנו לרעה, ויש חלקים שנשתנו לטובה. וחלקים אלו שנשתנו לטובה הם שכרו לעוה"ב, באלף שביעי ואילך. אולם בגן עדן משלמים אף על מעשה בפועל ממש, ולא רק על שינוי פנימי.
לימוד וטיפול בנפש האדם
קטגוריות