422. מהו רצון רע ורצון טוב [#5187]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

מה זה רצון רע, האם רצון לכסף (אפילו הרבה כסף) הוא רצון רע? כאשר מישהו באמת רוצה לגמור את החודש, לתת לילדים מה שהם צריכים (לקחת אותם לרופא שיניים טוב, לשלם לתרופות הנצרכות), וגם חלק מתאוותם (לקחת אותם לטיולים, לקנות להם בגדים), שיהיה לו הזמן והכסף לעזור יותר לאחרים גם באופן כספי רגשי ורוחני, שיהיה לבעל מנוחת הנפש להיות רגוע ולא לדאוג תמיד על מה הם יכולים להרשות לעצמם ומה לא, ואיך הם יגמרו את החודש (או לסדר חובות). מה אם האדם רוצה יותר מזה, לחיות בדירה שלא יתבייש על המראה שלה (שצריך עבודות צבע, והיא במצב שבור, וקשה לארח אורחים, החם והחמות לא אוהבים להתארח אצלם).
אני בטוחה שחלק מהרצון מגיע מהיצר הרע כפי הגודל שאני רוצה אותו, אבל בטוח שהרצון העמוק נוצר כי אני באמת רוצה את הכסף לכל הדברים שהזכרתי, ובגלל שזה כזה כואב לדאוג על צ'קים שחוזרים ולראות את בעלי כזה מדוכא על המצב. ואם זהו רצון רע, מה אני צריכה לעשות לגביו (כי אני באמת לא מרגישה שהוא כולו רע, אני רק מודאגת לגבי החוזק שאני רוצה אותו ומרגישה שאני צריכה אותו).

תשובה:

רצון טוב: רצון שחלקו שלו יושג, כל חלקיו, לא יותר ולא פחות.
רצון רע: רצון שישיג דבר שאינו חלקו, הן יותר והן פחות.
כי לכל אדם יש את חלקו הראוי לו לפי שורש נשמתו, ובה כלול כל הפרטים עד הפרט הקטן ביותר. ועבודת האדם כל ימי חייו להשלים את כל חלקיו שלא יעדר חלק ולו הקטן ביותר. ומאידך שלא ידבק בו שום דבר שאינו שייך לחלקו, כי כל המוסיף גורע.