503. בשיטת המס”י שהלכה כב”ה לעולם [#5288]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א. בשיעורי הרב על מסילת ישרים, בסוף פרק משקל החסידות, משמע מדברי הרב שיש עוד מקום בכתבי הרמח"ל (מלבד שם במס"י) שכתב שהלכה כב"ה לעולם. רציתי לשאול היכן הוא? ועוד, האם שייך שהרב יבאר הסוגיא קצת?
בבכרת הדיוט לכתיבה וחתימה טובה.

תשובה:

נודע שצורת הבריאה ג' קוים. ימין שמאל ואמצע. וההלכה הוא ע"י קו האמצע המכריע בין ימין לשמאל, בין חסד לגבורה, בין קולא לחומרא. וכאשר מיקל מכריע ונוטה לימין, וכאשר מחמיר מכריע ונוטה לשמאל.
ובית שמאי, קו השמאל, חומרא, עיון ופלפול, חילוק לפרטים, כמו שנתבאר בביאור שם. לעומתם ב"ה, קו ימין, קולא, תמימות, כללות.
והבן שהאריז"ל, בחינת דין. ושמו מעיד עליו יצחק. ולכך יש נטיה בתורתו לפרטים רבים. ולכך לשיטתו לעת"ל הלכה כב"ש, לפי שורשו.
אולם הרמח"ל כל צורת תורתו כללים כמ"ש בדרך ה', ולכך חיבר מערכות של כללים. ונוטה יותר לחסד. ולכך כתב שמציע הקדמות וכללים ועי"כ השאלות נופלות מאליהם. וע"י כך מסלק הדין מעיקרא, כי כל קושיה הוא תוקף של דין, כנודע.
ולכך תורתו תורת היחוד, אמונה ששורשה תמימות. ובבחינת חכמה מאין תמצא, מסביר את הארת היחוד בחלקו באופן שכלי. אולם רובו אמונה ומיעוטו השגה שכלית.
והנה נודע ששית אלפי שנין הוה עלמא וחד חרוב, ואח"כ עתיד הקב"ה לחדש את עולמו, אלף שמיני, תשעי עשירי, וכמ"ש הרמח"ל בשם ספר ברית מנוחה.
והבן אלף שמיני – קו שמאל – בינה. ושם הלכה כב"ש. אלף תשיעי – קו ימין – חכמה, ושם הלכה כב"ה. אלף עשירי – כללות ההפכים. ולשיטת האריז"ל נטיה לדין והלכה כב"ש (בחינת עתיק), ולשיטת הרמח"ל נטיה לחסד והלכה כב"ה (בחינת אריך).
בברכת גמר חתימה טובה.