578. יציאה לעסוק במלאכה בכל הדורות ובפרט בדור אחרון, וגדר השתדלות לפרנסה [#5363]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א, ברוך ה' אנו נהנים הרבה מתורתו של הרב. רציתי לשאול:
א. אני אברך כולל ברוב שעות היממה, נתתי לחבר הלוואה בהיתר עיסקא והוא הפסיד ואין לו להחזיר, ואני משלם לבנקים הרבה מאוד כסף. יש לי ב"ה חמש ילדים, אמנם אשתי עובדת אבל לא מספיק. מקובלני מרבותי שאברכים אוכלים מלחם המן, ובאמת אני רואה ס"ד גדולה. השאלה מה ההשתדלות שלי למעשה, האם לצאת לעבוד או לבטוח בה' ולהתפלל.
ב. איך אני יכול לדעת מה ה' רוצה ממני, למה זה קרה לי כל החובות הללו. תודה רבה.

תשובה:

א. יש בנ"א ששורשם בעולם העשיה. ולכך עצם נפשם שייכת לעשיה, עשיה דעשיה. ולהם ראוי לעסוק במלאכת יד במה שחננם השי"ת, והקרוב ביותר לקדושה. וכן אלו שנפשם שייכת ליצירה דעשיה – צורה בעשיה, אומנות של צורות וכדו'. וכן אלו ששיכים לבריאה שבעשיה, תכנון וכדו'. וכן אלו ששיכים לאצילות של עשיה, נביעה ומקור רעיונות וכדו'.
לעומת בנ"א שנפשם פנימית יותר, ראוי להם להשקיע את עיקר חייהם בעולם פנימי.
זה היה נכון לכל הדורות כולם. אולם בדור פרוץ זה, עצם יציאה לעסוק במלאכה, ברוב הפעמים פותח את האדם לעולם חיצוני יותר ומסוכן רוחנית, ולכך כל שיקול הדבר מקבל פנים חדשות. מחד אלו שאינם מסוגלים ללמוד, אילו יצאו לעסוק במלאכה סכנתם כנ"ל, מאידך אם ישארו בפנים, בטלה מביאה לידי שעמום וכו', לידי חטא. לכך כל מקרה נצרך שיקול דעת עמוק ודק וס"ד מופלאה להכריע האם לצאת לעבוד, במה, כיצד, וכל פרטי האופנים. ולעולם נצרך תפילת אמת מעומקא דלבא הן להכריע מתחלה, והן תפילה בכל יום שינצל מן כל מרעין בישין שבמקומות אלו.
ברור הדבר שיציאה למלאכה של רבים בעשור האחרון ללא הבדיקות הנ"ל, הרס את הדור. כי חלק מאלו שיצאו לא היו צריכים לצאת, וכן צורת היציאה באופן פרוץ, ובאופן שאינו מתאים כלל לעולמה של תורה. ולכך הדור שמם וחרב ע"י שנעשה ערוב של העולם החיצון והפנימי, ערב-רב.
וכך, אין לך יום שאין קללתו מרובה מחברו, שיוצאים לעבוד כמעט בכל סוגי המלאכות, ועי"כ נעקרים רח"ל עוד ועוד מן הקדושה הפנימית. וכן תערובת נוראה בין גברים לנשים, ה"י ויגאלנו.
זולת כך אף נפשות גבוהות יותר, מן העשיה כנ"ל, יש להם צורך בפרנסה. ופעמים מחמת הגלות, גלות הנפש, יוצאים לעבוד לצורך מלאכתם. אולם דבר זה נמדד לפי מדרגת בטחונו של האדם. ולכך בכל מקרה לגופו יש להתבונן מהו המצב הכלכלי, ומהו מדרגת הבטחון ולפ"ז להכריע. אפשר לנהוג מעט ממש מעבר למדרגת הבטחון אולם לא מעבר לכך. ולעולם נצרך למעט מעט מן ההשתדלות, מעבר לדרגת בטחונו, ובזה להתחזק טובא בבטחון. והנפש העדינה חשה שיותר קל נעים וערב לעבוד על בטחון מאשר לעמול על פרנסה. בין והתבונן.
ב. יש להתבונן מהם הנקודות החלשות אצלכם בנפש, ולכותבם. ואח"כ להתבונן מהו הקרוב ביותר בטרדה הנ"ל, ולפ"ז להתחיל ולתקנו.