יחס לעבר [#8713]

א' אלול התש"פ

שאלה:

השלום והברכה לרב שליט"א.
אשמח לדעת את היחס הנכון לתקופה ארוכה שעברה או למקרה ספציפי שעבר בצורה לא נכונה ולא רצויה על האדם. הרבה פעמים אומרים לראות את הטוב אבל אני חש שזו התעלמות, בטח אם הרע עיקר. גם אם לבסוף צמחתי מכך, אני לא רואה כיצד כל נקודה וקושי בתהליך הכללי הובילו לעליה הסופית ואיני רוצה סתם לאמר "בסוף יצא מזה טוב".
א. מה היחס בנוגע לתקופה די טובה, עם הצלחה או בלי אבל שהרבה כוחות נפש יצאו בצורה לא מאוזנת ונכונה והובילו לחולשה נפשית. התקופה עברה אך זכרונה נשאר בנפש ועימה הכאב שכך עברוץה התקופה, וזו הייתה תקופה משמעותית בחיי שכביכול נראה שהבזבזה, מבחינת ההרגשה הנפשית שהייתה אז, בפועל ייתכן ועשיתי אז המון. ייתכן ואז רק "הספקתי", לא היה התקשרות פנימית אמיתית.
ב. בעבר הערכתי והחשבתי דברים, עמלתי והשקעתי בהם וכעת נהיו יותר חיצוניים בעיני. היו דברים ברוחניות, עניינים יקרים אך יותר חיצוניים, כיצד כעת ניתן לקבל סיפוק מהם ולא לראות בכך בזבוז של אותם זמנים וכוחות?
ג. ביחס לחטאים. הן חטאים בתקופה רגילה והן במצבי לחץ וכד'. יש צער גדול, אולי לא לשמה, על כך ש"נפלתי", לא הצלחתי לעמוד בכך, ואף לאחר עשיית תשובה נשארת הרגשת פספוס ("חטא"). כאן אף יותר איני רוצה להתנחם בכך שזה בא מחמת קושי וא"א לבוא בחשבון על מה שהיה באותה שעה וכו'. אני מאמין בכך שאם בא עלי ניסיון היה לי כוח לעמוד בו ומשום כך כואב לי שלא הצלחתי. כיצד להסתכל על הדברים? ובכלל, מה היחס לאחר התשובה בין החרטה על העבר לבין שמחה וההמשכה קדימה?
ד. סיימתי כעת שיעור ב בישיבה. אני מנסה לסכם אותה, לראות איפה התקדמתי, נקודות שיפור ונקודות שימור. אך הדברים כללים מידי הן ביחס לתהליכים, שקשה לראות תהליך כללי מבלי להכנס לפרטים, והן משום הפיזור של הדברים בהם אני רוצה לבחון את השנה החולפת. ועוד, נניח לימוד העיון, אותו לקחתי כמטרה ראשית ובו נתתי את כל מעייני. כיצד אפשר לראות התקדמות, אני חש התקדמות,אני יורד יותר לפרטים, מצליח לבנות מהלכים בסוגיה וכו' אך חסרה לי הבהירות. אם הרב יוכל להתייחס ספציפית לדברים הנ"ל, וכן לתת הכוונה כללית כיצד אדם יכול לבחון ולסכם תהליך בחייו. כמובן נצרך בהירות כללית היכן הייתי לפני ואז יותר קל לראות את השינוי אך עדיין הדברים לוקים בערפל אצלי.

ה. בעבר הרב כתב לי שאני מחפש הצלחה ולא חיבור. האם זה קשור לנ"ל?

מודה לרב מעימקי ליבי. אין שמחה כהתרת הספקות. תהיי משכורתכם שלמה מעם ה'.

תשובה:

א. יש לברר הדבר בחלקיו, מה הם חלקי הטוב, ומה החלקים האחרים, ולהתקשר נפשית לחלקים הטובים מתוך מודעות שבחרת לדבוק יותר בחלקים הטובים.

ובמקביל לפי הצורך לסדר סדר תיקון ועלייה לחלקים הבלתי מתוקנים.

היחס בין החלקים הללו תלוי באופי נפשו של האדם ומדרגתו.

ב. לראות את החיים כתהליך שעולים שלב אחר שלב, וכל שלב זה תחילתו לעבור אותו (נכון), ולעלות ע"י לשלב הבא.

ג. חרטה עמוקה על העבר, ושמחה על שזכיתי לעשות תשובה, ועל ההצלחה בעתיד בס"ד שמונעת מאותה תשובה אמיתית. נמצא שהחרטה היא המניע העמוק להצלחה בעתיד.

ד. אם תעלה על הכתב את הבהירות בלימוד, סיכום סוגיות, חידושים, וכדו'. ואח"כ תוכל לבדוק מה השתנה בהם מן הכתיבה בשנה הקודמת לשנה זו. ויש לבדוק את מהות השינוי, לא בעיקר בכמות, אלא בתהליך. כשינוי חשיבה, העמקה, דקדוק, סדר, וכדו'.

ה. כן. עליך לבדוק בעיקר האם התקדמת בקשר הנפשי מלבד ההצלחה כפשוטו.