חינוך ילדים [#10720]

י"ד טבת התשפ"א

שאלה:

ראשית תודה רבה על כל העלונים הם ממש מאירים ומחכימים. שלחתי שאלה ושלחתם לי תשובה שהיא נמצאת בשו''ת מס' 10953, ואינני יודע היאך למצוא אותה. אשמח מאוד אם תשלחו את התשובה עצמה.

בנוסף רציתי לשאול את הרב שליט''א: א) כיצד מחנכים ילדות (בגיל 11) להתמודד עם נסיונות כגון קנאה בין האחיות, ליחס מכובד ובוגר, הרי לפי מה שהרב שליט''א מלמדנו שיש דרך של ארבעת היסודות או מאידך לדעת שהרע הוא רק לבוש ולא חלק מעצמותינו, האם דרכים אלו שייכים ברמה מסויימת גם לגיל כזה או בוגר יותר או שזה שייך רק לאחר הנישואים שאז הדעת יותר מיושבת והנפש יותר מכירה את עצמה. ב)האם כל כחו של היצר הרע הוא במדמה, שאם כן הרי שעבודת המידות היא רק ענין של הבדלה והכנעה והמתקה כמו שהרב שליט''א כתב בספר דע את עצמך, או שהיצר הרע הוא גם באופן אחר. ג)מדוע בלהה וזלפה נקראים שפחות ולא מהאמהות, הרי בניהם חלק משנים עשר השבטים.
אני מודה מאוד לרב שליט''א על המסירות למען כלל עם ישראל ובפרט בענין עניית תשובות שבודאי הרב טורח ומשקיע הרבה זמן ומחשבה לצורך כך. נברך את הרב שליט''א שיזכה להמשיך ולחזק את כלל ישראל ולהגדיל תורה ולהאדירה ולגאולה השלימה במהרה בימינו.

תשובה:

א. אפשר מידי פעם להסביר בלשון קצרה ונעימה, ולאט לאט הדברים יהיו בבחינת גירסא דינקותא שזה יהיה "השקפתם".

ב. בשורשו הנעלם הוא רק מדמה. אולם בהתפשטותו נראה כמידות בפועל.

ג. כיוון שהיו שפחות של יעקב?