שאלה:
רציתי לשאול על מה שידוע שהקב"ה הוא טוב וברא את העולם כדי להיטיב לברואים, ("מרצון הטוב להיטיב" – הרמח"ל), ואם כן – כיצד זה מסתדר עם הנאמר "נוח לו לאדם שלא נברא משנברא".
בתודה
תשובה:
כמה תשובות לדבר. וכבר שאלו רבותינו שאלה זו. עיין נחלת יעקב (בראשית, א, לא). וכתב סופר (ויקרא, כו, ג). ורוח חיים (אבות, פ"ב, מ"ח. ושם, פ"ו, מ"א). ולשם, ספר הדע"ה (ח"ב, ד"ב, ענף ג'). וספר הברית (ח"ב, מאמר י"ב, דרך הקודש, פ"ה). ופחד יצחק (ר"ה, מאמר ז. וסוכות, מאמר יט). וליקוטי מוהר"ן (ח"ב, תורה לט).
תשובה אחת. כבר אמרו רבותינו שמאמר זה נוחלו וכו', מדבר על גלגול שני, שהיה נח לו שיתקן בגלגול ראשון, ולא יוצרך להתגלגל פעם נוספת.
ועיין חתם סופר (דברים, ל, יט).
קטגוריות