רחל ולאה ושורשי נשמות [#11123]

ה' שבט התשפ"א

שאלה:

א) לאחרונה נדפס קונטרס "בים דרכך – רחל ולאה" שהוא תמצית דברי תורה מר' יצחק מורגנשטרן שליט"א על ענין שורשי נשמות של רחל ולאה, והקונטרס מבאר איך שכל אדם שורשו או ברחל—לב-הרגש (חיפוש אור עליון ותענוג בכל דבר) או אם שורשו לאה-מוח-שכל (עבודת התחתון, תיקון הנבראים), ונראה מהקונטרס איך שנקודה הזו הוא אינו סתם ידיעה צדדי אלא היא היא העיקר שכל עבודת האדם מבוסס עליו. השאלה הוא שלדברי הרב כל ידיעת הנפש הוא בידיעת יסוד העיקרי שלנו, וא"כ ביחס לשורש רחל או לשורש לאה השאלה הוא, מהו ההקבלה של הארבע יסודות? האם אלו ששורשיהם בעפר הם שייכים ללאה (דדרך כלל מי שעיקר יסודו העפר הוא אדם בעל שכל השולט על הרגשים שלו והוא אדם יציב מאד, וזהו המהות של נשמות לאה, שהם יציבים ובעלי שכל) ואלו ששורשיהם ברוח ומים ואש הם שייכים לרחל (דבדרך כלל יסודות אלו הם היסודות הרגשיים, ונשמות רחל הם בעלי הרגש)?
ב) ואגב, האם ב' שורשים אלו (רחל ולאה) כבר הושרש בקין והבל?
ג) מהו הענין של נשמות דתוהו ונשמות שעולם התיקון ונשמות דשבירה, האם זה שורש יותר עומק או שג"כ שייכים לסוגיא של נשמות רחל ולאה?
ד) האם כל אדם שורשו יותר או במשיח בן יוסף או במשיח בן דוד? וא"כ, איך שייך לאדם לידע אם עבודתו שייך יותר למב"י או למב"ד, האם הדבר תלוי אם שורשו ברחל (יוסף) או בלאה (יהודה)?
ה) משה כולל התרי משיחין, וא"כ מה היה מח' אם העיקר היה יהודה או יוסף, כלומר אם העיקר היה תפיסת משיח בן יהודה או תפיסת משיח בן יוסף, הא משה כולל שניהם ומשה בא משבט לוי וא"כ לוי כולל שניהם וא"כ לכאורה לוי צריך להיות המלך על כל השבטים, כיון שהוא שורש משה שממנו בא התכללות התרי משיחין.
ו) מיהו העיקר, רחל או לאה? דמאידך רחל היא עקרת הבית והיא השכינה והיא העיקר הזווג של יעקב, אמנם סו"ס הקב"ה חישב אחרת ממנו ועשה את לאה לזווג ראשון של יעקב, ובאמת משיח בן דוד שהוא סוף כל התהליך של הכל בא מלאה,והנקא מינא, מיהו עדיף, נשמות רחל (אלו שעבודתם הוא גילוי הלב) או נשמות לאה (אלו שעבודתם הוא גילוי המוחין).
תודה רבה מאד מאד להרב,

תשובה:

א. רחל – אש. לאה – עפר.

ב. אינו קשר ישיר ממש.

ג. רחל – תיקון. לאה – שבירה. נשמת דוד הובררה מאוחר יותר מן השבירה. עיין שער הגלגולים (הקדמה ז).

ד. כן. כן.

ה. הנידון קו אמצע המכריע לאיזה צד נוטה ההכרעה.

ו. בעוה"ז – רחל. בעוה"ב – לאה.