שאלות על בתי מדרשות בקבלה [#11125]

ה' שבט התשפ"א

שאלה:

א) באופן כללי מה הם הבתי מדרשות השונים בקבלה, ומה היה עיקר נקודותים וחידושיהם? האם זה היה בעיקר הרמ"ק, האריז"ל (שנחלק לתורת מהרח"ו ותורת מהר"י סרוק), הרמח"ל, הגר"א?

ב) האם יש לאדם ללמוד קבלה הן ע"פ חסידות וג"כ ללמוד קבלה ע"פ דרך הגר"א?

ג) האם יש להקדים תורת הגר"א בקבלה או שיכול להתחיל חסידות ואח"כ ללמוד תורת הגר"א בקבלה?

ד) יש ספרים שמלקטים כל תורת הגר"א בספר אחד ובאופן מסודר. האם ראוי ללמוד בו או שהאדם צריך לעמול יותר וללמוד כל תורת הגר"א רק מהספרים והפירושים שכותב הגר"א?

ה) הרב מבאר שכל תורת הקבלה הוא רק לאחד התורה ולא לגרום פירוד, וכל הלומד קבלה צריך לאחד הדברים ולאחד השיטות ולא לחפש מחלוקת בקבלה, דזה רק גורם פירוד, שהוא היפוך כל התכלית של לימוד קבלה. א"כ האם הרב יכול ליתן דוגמא בדבר שהוא נראה כ"מחלוקת" בקבלה באמת אינו מחלוקת? וכן אם אפשר להרב ליתן דוגמא איך דבר שנראה כמחלוקת בין נגלה לנסתר באמת אינו מחלוקת.

תשובה:

הדברים ארוכים, רחבים ועמוקים, ואשיב בקצרה ממש בס"ד.

א. רמ"ק – תורת עולם התוהו. וקיבץ רוב חכמת הקבלה עד דורו, וסדר מופתי בה.

אריז"ל – תורת עולם התיקון. מהרח"ו – סוד האין – חלל, גימט' חיים. מהר"י סרוג – תורת היש – קו.

רמח"ל – תורת היחוד.

הגר"א – חיבור כל התורה יחדיו, בחשבון ודקדוק, ולפ"ז הולדה של חידושים, בצירוף לתורת הרמח"ל. וכן הסברה באופן של נפש.

חסידות – הסברה באופן של נפש באופן רחב, וגילוי הרזין דרזין, סוד האחד.

רש"ש – סוד אחדות העולמות, בסוד החלפת אורך בעובי, ולהיפך.

לשם – הקבלת כל העולמות, עליונים ותחתונים, ולפ"ז חיבור פרטים, ובנין מהלך מתחילה עד סוף.

בעל הסולם – אור חוזר של תורת האריז"ל.

ב. כן. כל אחד לפי שורשו, וכוחותיו.

ג. אפשרי כך וכך.

ד. כיוון שתורת הגר"א רחבה מאוד ואינה מסודרת כתורת רמח"ל והרמ"ק, ראוי להשתמש גם בהם.

ה. שיטת הגר"א שפרצוף אריך, יש בו בינה בראשו, ושיטת האריז"ל, שהבינה בגרון. וביאורו כי הגר"א איירי במדרגת אריך, אולם בתפיסת ו"ק (גאון גימט' שישים כנודע – ו"ק), ולכך הוא מעין ו"ק – ז"א. אולם האריז"ל איירי בתפיסת אריך, ולכך הבינה בתפיסת אורך, בגרון.

איסור תספורת לנשים בספירת העומר, מצד ההלכה כתב באור לציון שמותר, כי אף באבילות ממש אין אשה אסורה בתספורת. והמקובלים אסרו. והטעם, כי בספירת העומר אנו במדרגת מאכל "שעורים", בהמה. שעור – שער, ולכך מצד מדרגת אשה מותר, אולם מצד מדרגת בהמה אסור.