עצם ותוספת [#11195]

ח' שבט התשפ"א

שאלה:

א) בענין עצם ותוספת, אם אפשר להרב להרחיב קצת בענין יסודי כזה, מה החילוק בין בחי' עצם (עצמיות) שהוא הגילוי של יהודה ומשיח בן דוד, לבחי' תוספת שהוא בחי' יוסף ומשיח בן יוסף, הלא שניהם הוי גילוי של א"ס?
ב) מהו המקור ללשונת אלו?
ג)איך שייך תוספת על העצמיות של הקב"ה?
ד) תכלית הבריאה הוא גילוי הא"ס בשלימות שהוא אור א"ס קודם הצמצום וא"כ איך שייך תוספת על זה כיון שהכל היה נכלל באור א"ס קודם הצמצום?
ה) האם תכלית הבריאה הוא גילוי הקב"ה בלב, או התכללות הנבראים בבוראם?
ו)מה המהות של עבודת משיח בן יוסף ומה המהות של עבודת משיח בן דוד, ואיזה מהם חשיב יותר?
תודה רבה עצומה להרב

תשובה:

א. הויה – גילוי אור א"ס. תוספת – שורשי בי' ספירות הגנוזות וכמוסות במאצילן.

ב. שם הוי"ה נקרא שם העצם, וכן קראו רבותינו רבות אליו ית"ש, עצמותו, ובפרט הרבה מאוד בתורת חב"ד.

ג. כנ"ל אות א', י' ספירות הגנוזות וכמוסות במאצילן.

ד. התוספת הנ"ל הייתה כמוסה ויצאה מהעלם לגילוי.

ה. מלעילא לתתא, שכינה בתחתונים, מתתא לעילא, התכללות הנבראים בבוראם.

ו. בן יוסף לקבץ כל הענפים יחדיו. בן דוד גילוי ההויה.

יש בזה מה שאין בזה, ולהיפך.