הכרת הנפש [#13155]

ח' תמוז התשפ"א

שאלה:

שלום וברכה לרב שליט''א. רציתי לשאול את הרב שליט''א

 בת (בת 11) שמטבעה הוא טיפוס 'קר' יחסית, אינה מביעה רגשות בצורה טבעית, אינה מתפעלת מכל מיני אירועים מיוחדים. יתכן וחלק מהבעיה היא מחמת שהבנתה היא שטחית ולכן אינה מתפעלת ויתכן שחלק מסיבת ההתנהגות הנ''ל היא מחמת האופי ה'קר'. כיצד ההורים יפתחו אצלה את הרגש בצורה נכונה ובריאה, ועוד לפי מה שהבנתי מדברי הרב שליט''א בספרים זה קשור ליסוד העפר, אם כך כיצד מאזנים יסוד זה. אם אפשר בבקשה לתת קצת דוגמאות מעשיות על מנת שיהיה לדברים אחיזה בעולם הרגש ובעולם המעשה.

תודה רבה לרב שליט''א על כל ההשקעה בזמן בכח ובמחשבה עבור כלל ישראל. שיזכה הרב שליט''א להגדיל תורה ולהאדירה ושיפוצו מעיינותיו חוצה ונזכה לדלות מבארו (תורתו) לעשות נחת רוח לאבינו שבשמיים.

תשובה:

ראשית מומלץ לפתח נושא של שאלות, שאלות שמעוררות מחשבה לפי ערכה. ואפשר שיהא זה נושא פרסים אם יש צורך. ישנם ספרים של חידות וכדו' שמעוררים את המחשבה.

בנוסף לכך יש למצוא את המקום הפתוח ביותר לפי ערכה, פתיחה של הרגשה, ודרך מקום זה ליצור עמה קשר ברגש, ולפתח את הנקודה הפתוחה הזו ולהרחיבה.

בנוסף לכך יש לחפש דברים שמעניינים אותה ולפתח אותם. הן לימודית ע"י חוגים וכדו'. והן מבחינת מעשה, למצוא את הנקודות שאוהבת לעשות ולפתחם.

הכלל הוא לעולם, שמתוך הנקודות הפתוחות אנו נכנסים ומרחיבים את הדבר יותר ויותר, וכך לאט לאט מתעוררים אף נקודות שהיו פחות פתוחות ונפתחים קמעא קמעא.