שאלות בחינוך ילדים [#13146]

ח' תמוז התשפ"א

שאלה:

לכבוד הרב איתמר שוורץ שליט''א מחבר הספרים הנפלאים בלבבי משכן אבנה,
שלום וברכה .
ראשית הנני מאוד נהנה מהספר ומהסגנון המתקבל בלב הקורא,
כמובן שזה עוזר לי מאוד, זה נתן לי המון חיזוק . אני קורא בשקיקה ממש כל מילה ואני יודע על עוד אברכים ובחורים שמאוד נהנים מזה ובל''נ ארחיב בהזדמנות על גודל ההנאה של המאמרים ועוד .

ראיתי בספר דע את ילדיך עמוד ל''א בענין כאשר הורה אינו משקיע בילדיו בחלק הרגשי וכו עד סוף הקטע ובמבט רחב יותר קשה לו לתקשר עם החברה כולה מכיוון שהידידות שלו עם הזולת נבוכה לחלוטין, ומיד צף במחשבתי מה שעשו לאחרונה המשפחה הזאת שעליהם אני כותב ,
מה אני אמור לעשות ואיך להתפטר מהם

אני מאמין באמונה שלימה שהתועלת והנזק מסורים ביד הבורא ואין רשות ביד אחד מן הברואים לא להועיל ולא להזיק לא לעצמו ולא לזולתו כי אם ברשות הבורא יתברך שמו לבדו .
ובגמרא חולין דף ז' עמוד ב' אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה .
הנני מספר , הציעו שידוך לבני שיחיה וקיבלתי דברים טובים וגמרו כפי הנהוג  ,אבל נתברר שהכל שקר בפרט במדוברת שהיא לא בסדר והסתירו הכל באופן מקצועי וברחה לבית אביה חמישה שבועות לפני לידת הבת ומאז אין אנו שומעים כלום אף פעם לא התקשרו לאמור שהוא מתחרט על ששיקר עלינו במצח נחושה ויש לנו עגמת נפש וחרטה על אלו שלא אמרו כלום
בפרשת בהר ולא תונו איש עמיתו ויראת מ ... ביחוד הזהיר הכתוב על המצער את חברו בדברים שכונתו הרעה גלויה רק לשמים שלא יציע לו עצה שאינה הוגנת לו ויתר מזה עצה רעה העלולה לגרום לחבירו הפסד רוחני וגשמי נזק צער ריפוי שבת ובושת והוא מתכוין בה להנאת עצמו רק לפי שעה כי במחשבתו ובדמיונו העכשוית היא עשויה להביא לו תועלת הנאה ורווח
ואם תאמר מי יודע ומעיד בדבר מחשבתו וכונתו הרעה לכך נאמר
ויראת מ- א - ך השי''ת היודע מחשבות הוא יודע מה כוונתך לכך נאמר
כי אני ה' א' וממהר להיפרע
איך יכול להיות על איש שנקרא תלמיד חכם שלא מפחד מהבורא יתברך על לאו זה ובחושן משפט סימן רכ''ח מובא שאסור לערבב פירות ישנים וחדשים כדי להונות חברו
הלא התורה דרכיה דרכי נועם האם יוכל אי פעם בחייו להשיב על המעשה שעשה ואפילו שהיה שוגג  מכיון שבאה תקלה גדולה  כזו על ידו היה ראוי שיצטער עליה צער גדולה וכו' וכו'
ואיפה ה שלושה סימנים רחמנים ביישנים גומלי חסדים .
ועוד כתוב במקרא כל א....... וגר לא תענון ורש''י הק' מפרש שהם תשושי כוח ומובא בשם צדיקים שכל אחד במצב שלו שהוא תשוש כוח אסור לצערו כי ה' שומע צעקתו ,

תשובה:

צריך ללמוד ולהבין שדעות בני אדם שונות, ומה שנראה בעינך עוולה, בעיני זולתך נראה כנכון וראוי בדיעבד, ואף לכתחילה בתוך מצב מורכב.

כל שאין לו טובת הנאה בדבר הננו פחות חוששים לנגיעה בדבר, אלא כך צורת הסתכלותו בדבר. פרצופיהם שונים, ודעותיהם שונות, באופן ניכר מן הקצה אל הקצה.