השתדלות ומכשיר חכם וצורת חיים [#13490]

כ' תמוז התשפ"א

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א. ראשית ועל כולנה, תודה להרב על מה שהדברי תורה של הרב עשה בעבורי ומה שהם ממשיכים לעשות בעבורי, שהוא לאין ערוך. יכול אני לדבר עוד ועוד על זה באופן אינסופי אבל אין זה המקום לזה. אני ידוע שהרב אינו פוגש עם בנ"א בביתו רק שרצוני להודיע להרב שהרב הציל את חיי ממש, ע"י תורתו. תודה להרב!! ואלו הם השאלות שלי.
(א) בענין השתדלות. מעולם פעלתי מאד בעבודה שלי כדי לפרנס היטב את ביתי. זהו פרנסה מאד טובה בעיני אלו, ופרנסה שאינו כ"כ טובה בעינים של אחרים. עכ"פ יש לי את מה שאני צריך וב"ה אין לי תלונות בחיים. העסק שלי נתגדל עוד ועוד ב"ה וכן הדבר בבנין הפנימיות שלי, יש לי עוד ועוד אינטריס להתבודדות, תפילה ולימוד. אני אוחז עכשיו כבר י"ח חודשים להתרפא מהתמכרות מכהל וסמים, וב"ה אני במצב שיפור, יום אחר יום, עכ"פ במצבי הפרטי. אני נמצא בתהליך ריפוי מהתמכרות שנקרא "אי-אי" (ר"ת "אלכוהוליסים אנונימית", חברה של אלו שנמצאים ברפואה בצנעה מהתמכרות לכהל וכדו'), ואני צריך למלאות את עצמי עם פנימיות, רוחניות וחיבור להקב"ה ע"י לימוד ותפילה. סדר נורמלי של חיי יום יום שלי הוא שאני קם מוקדם ואז אני מאמץ את גופי, אח"כ אני מתפלל ואח"כ אני לומד "קנין מסכת", ואני עובד במלאכה מתשע בבוקר עד חמש בצהרים. אני לומד ברוב לילות עם חברותות, וברוב הזמן אני לומד חלק פנימיות התורה. יש לי משפחה בריאה וב"ה יש לי ארבע ילדים. בניתי חברה משותפת תחתי בהמלאכה שבו אני עובד, ועם עזר ה' זה הוא נפלא. איני נמצא במכירה, אני בראש על בתים לאסופות זקנים. מאז שהתחתלי ללמוד ועובד על עצמי אני מרגיש שאין לי כמעט מה לעשות. לפעמים אני מרגיש אשם בכך ושיש לי לעשות יותר השתדלות, לדוג' כשהיום שלי מסתיים בשתים בצהרים ולפעמים אף יותר מוקדם מכך, אין לי באמת לעשות בימים שאין לי כ"כ אחריות ועסקים לעשות. אני בגיל ל"ה שנים, וברוב שנות העסק שלי התייגעתי מאד. עכשיו אני נמצא עצמי בנקודה שהעסק שלי מתגדל אבל כיון שבניתי חברה משותף להתסדר כל הענינים בעסק, יש לי הרבה פחות מלאכה לעשות מצד עצמי. יש לי קושי לעשות הפסקים ליתן רווח בין הפרשיות, אבל אני רוצה לא לעשות השתדלות יתר על המדה, בימים שהמלכאה שלי מסתיים מוקדם. א"כ השאלה הוא, בשעות הרגילים של העסק שלי, האם יש להשתדל לעבוד אז או לקיים סדר לימוד קביעותי בכל יום ורק אח"כ להלוך לעבודה?
(ב) עוד שאלה. בתהליך הרפואה מהתמכרות, אנו לומדים הרבה על כיוון וריכוז המוח על דברים מסוימים ואיך ליצור "מודעות של מוח" (בלעז נקרא "מיינד-פאל-ניס") וגם מדצאציה. דברים אלו סייעו לי מאד, וגם אני עושה התבודדות, לא בכל יום ולא במקום ההכי טוב, אבל עכ"פ אני עושה התבודדות באופן קביעותי בערך. האם הרב ממליץ מדאדציה ו"מודעות המוח"?
(ג) אין אני רוצה להיות מאלו שזורמים על החיים של היום ולהיות עסוקים כ"כ עם טכנגוליגיה, אבל אני מפחד שאם אני מתנתק מכל טכנולוגיה, אני לא יכול לנהל העסק שלי ולהתקשר עם אחרים כמו שאני צריך לקיום העסק שלי. כהרב אמר, שהמכשיר חכם הוא דבר רע, האם עכ"פ במצבי אין לי עכ"פ להחזיק מכשיר חכם מוגן, לצורך העסק שלי?
(ד) גם אני מפחד שאם אני נעשה אדם יותר פנימי, זה יכול לגרום לי פחות הצלחה בהעסק שלי. אני מאמין בשכלי (ולא מורגש בליבי עדיין אמנם אני יודע זאת בשכל) שאני רודף אחר דברים לא טובים. אמנם יש לי אשה ואת צורת החיים שהיא גדילה בו, שנותן הרבה מקום לגשמיות ול"יעדים עסקיים". אני יודע שיש לי לרצות דביקות עם ה' יותר מכל דבר ואם אני היה באמת רוצה את זה יותר מהכל, אני היה מוכן לעשות כל דבר שבעולם להגיע איליו, כמו שאני רדף אחר ממון וגידול העסק שלי. האם החלטה זו צריך להעשות? האם יש בעיא בכך על שאני רוצה להצליח בעסק שלי? אני כ"כ מבולבל.

תשובה:

א. כדאי מאוד להתחיל את היום בקביעות בעסק התורה, ומזה יומשך ברכה לכל היום.

ב. ראוי לילך בדרך רבותינו כמו שנתבאר בסדרות דע את התבודדותך ודע את נשמתך.

ג. לעת עתה אפשר מתוך הבנה ברורה שזה זמני עד שתעלה יותר ויותר.

ד. כאשר תתקדש יותר, תזכה בס"ד שכל השפע הכללי והפרטי בפרנסה יבוא מתוך עולם הקדושה. חזק ואמץ!