האם מותר להחזיק מחשב רק עם איימיל בביתו [#13388]

כ"א תמוז התשפ"א

שאלה:

שלו' להרב שליט"א,

האם יש בעיא להחזיק מחשב בביתו שיש בו איימיל, כדי לשלח או לקבל איימיל בעיקר לצורך דברי תורה, וקבלת שיעורי שמע וקבצים של ד"ת וכו'. ביררתי שיש יש ב' אפשריות,

(א) או לקנות חיבור לאינטרנט ואז ליתן סינון על המחשב שמאפשר רק איימיל וזהו. אמנם מומחה בארגון לעניני שימוש תורנית בטכנוגלוגיה אמר לי שאין זה מומלץ כלל כיון שהוא פתח גדול וקירבה גדולה להאינטרנט, שזהו בעצם הבאת חיבור לאינטרנט בביתו (ועל אף שאינו מאפשר רק שילוח וקבלת איימיל מ"מ זהו בעצם הבאת האינטרנט בביתו כיון שבידו להתקשר להתכנית ולקנות מהם השימוש באינטרנט.

(ב) יש אפשרות אחרת והמומחה אמר לי שזהו הלכתחילה ביותר (עכ"פ רק אם יש צורך בכך) והוא, לקנות סוג מיוחד של שימוש באינטרנט רק לשומרי תורה ומצוות, שמאפשר רק איימיל, ודבר זה נקרא "ישיבה-נט". והנפקא מינא בין שני שימושים הנ"ל הוא שבדרך הראשון שהוזכר האדם בעצם יש לו חיבור אינטרנט בביתו רק שיש סינון על המחשב שלו שאינו מאפשר לו להיות בהאינטרנט בפועל, ואם הסינון היה הופסק לעבוד, או אם האדם מצלצל להתכנית לאפשר לו את האינטרנט, אז יש לו את היכולת לראות האינטרנט בפועל. ואילו בדרך השני שהוזכר (ואף שלא ידעתי את כל הפרטים כיצד הוא עובד, דיברתי עם מומחה גדול בשימוש תורנית בטכנלוגיה, והנ"ל באמת ממליץ כל א' לא להחזיק אינטרנט בביתו אפי' מסונן ביותר, ובעיקר הוא עוזר לאלו שכבר יש להם אינטרנט והם רוצים לטהר את שימושם באינטרנט ולהחזיק רק אתרים שיש להם צורך), בדרך השני הזו שנקרא "ישיבה-נט" האדם קונה סוג אחרת של אינטרנט שמאפשר לו רק איימיל וזה הוא. מה דעת מו"ר הרב שליט"א בזה.

תשובה:

ראוי כהצד השני. וזהו הלכתחילה שבדיעבד. אולם להכיל עליו שם "ישיבה", "ישיבה-נט", מזכיר קצת ישיבה תיכונית או ישיבת הסדר, וד"ל.

סוף כל סוף זה מחובר על תשתית אינטרנט, ויתר על כן, פעמים רבות רבות יוצא הגבול מדברי תורה ונכנס לתכתובית של דברים בטלים, ויתר על כן פרסומות, וקבוצות חברתיות, ויתר על כן שליחת סרטונים וכו' וכו'.

ולכך שם "ישיבה" אינו שייך כלל. זהו לכתחילה שבדיעבד.