הנהגות הציבור החרדי לגבי הנגיף 002 [#13687] [English: #14101]

י"ד אב התשפ"א

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א,

א- שאל השואל (#13062) בעניין "הנהגות הציבור החרדי לגבי הנגיף", והשיב הרב: ישנם כמה סיבות, ואזכיר מעט. א. חסור אמון בממשלות וכדו’. ב. צורת חיים חברתית שקשה מאוד לקבל צורת החיים עם שמירה מהנגיף. ג. צורת חיים של רגילות להסתדר עם הרבה מעכבים והתנגדויות באופן של תחבולות, עקב המצב בעולם ביחס לשומרי התורה. ד. צורת חיים בפרט בשנים האחרונות שיש הרבה שמועות, הכל מבולבל. ה. אמונה ובטחון בה’, פעמים נכונים ופעמים לא מדויקים למדרגת האדם.
ורציתי לשאול: א- למה טעם א' וטעם ד' קשורים לחרדים יותר מלאחרים?
ב- וכן האם ניתן לומר שטעם הפנימי הוא רצון ה' בתקופה זו לעשות הבדלה בין החרדים לדבר ה' ואותם שאינם חרדים לדבר ה' וכמו שביאר הרב?
ג- האם הרב מכיר את סדרת הספרים "עטרת שלמה" שהוא ביאור על כל העץ חיים (גם יש להמחבר כמה חלקים על הכוונות ואחד על הרש"ש)? ואם כן, האם סובר הרב שמומלץ ללמוד הע"ח עם ביאור זה?

תשובה:

א. כאן בארץ ישראל הציבור החרדי הפנימי פחות מאמין בממשלות יותר משאר הציבור מפני שעיקרו לרעתו. וכן יש הרבה שמועות שרב פלוני אמר כך וכו' וכו' שמועות לרוב בלי מקורות ברורים מביתם של גדולי ישראל אלא מעסקנים לרוב שמסביב, וכבר הרבה שואלים שאינם יודעים מתי הוא אמר ומתי אמרו בשמו וכו' כידוע מאוד.

ב. נכון מאוד, זו הסיבה הפנימית, תשובה זו התייחסה לסיבות החיצוניות.

ד. כן! פירוש קל ונעים כדוגמת מתיבתא על הש"ס. אפשר ללמוד בו.