דירה בארץ ישראל לעתיד [#13822]

כ"ג אב התשפ"א

שאלה:

שאלות שנשאלו ע"י שני חבירים בבית הכנסת שקוראים את השו"ת בהעלון והם מאד נהנים מתשובות הרב ויש להם שאלות אלו בענין דירה בא"י לאחר ביאת משיח.

(א) לאחר ביאת משיח כשהארץ נתחלק להשבטים האם מי שקנה דירה בירושלים אין לו רשות לדור שמה אם הוא אינו משבט יהודה או בנימין?

(ב) ומהו אם א' מוסר נפש לדור בחלק שאינו שלו, כיון שדירה זו היה מזמין והוא רץ לקנותו כדי שיהא לו דירה בא"י, האם ע"י מסירות נפש שלו הוא זכה שזהו חלקו בא"י לעולם או שעדיין יש חלוקת הארץ לעת"ל כפי הנחלות? (ג) מהו ההשקפה על קניית דירה בא"י למי שדר בחו"ל ויש לו את הכסף לכך, שיש הרבה פירסומים בהעתונים החרדים לקנות דירה יפה בירושלים וכדו' בשכונות שהם מיוחדות לעשירים וכדו', האם יש בזה אמונה בביאת משיח או שזה נובע מרדיפת מותרות, דכמו שהעשיר יש לו דירה בפלורידה ובכל מיני מקומות בעולם כן יש לו דירה בא"י אבל אין זה נובע מחמת רצון ה' אלא מחמת רדיפות קנינים ועוד?

תשובה:

א. עיין סנהדרין (קיא, ע"ב) ר' יוחנן אמר, חולקין עיר אחת לשני שבטים. ועיין יד רמ"ה (שם), אם משיח בן דוד בא ובאין לחלוק ארץ ישראל, וכו'. אולם לעת"ל ירשו ג' נחלות ג' אומות נוספות, ולכך החלוקה תהא שונה. ויעלו זה לזה בדמים. אולם על ירושלים נראה שקיי"ל לעת"ל כמ"ד ירושלים לא נתחלקה לשבטים, עיין יומא (יב, ע"א).

ב. לא, כנ"ל אות א'. ועיין חסד לאברהם (מעין ג, נהר כב). ועיין צל"ח (דרוש לשבת שובה). והעתיק שם דעת הסמ"ג והרשב"ם שלעת"ל ארץ ישראל תחולק לי"ג שבטים. ועיין תורת משה (דברים, לד, א).