התבודדות [#14531]

כ"ד תשרי התשפ"ב

שאלה:

שלום לכבוד הרב.
יש לי כמה שאלות בנושא ההתבודדות.
שמעתי את הסדרה של ''דע את התבודדותך'' ולמרות שאני אברך ליטאי שהנושא רחוק ממנו, הרגשתי שזה מה שאני מחפש כבר שנים אלא שלא הצלחתי ליישם את הדברים הלכה למעשה. ולכן חפשתי עוד מידע בנושא ונודע לי שיש קו דק בנושא הזה בין קדושה לע''ז ח''ו ולכן רציתי לשאול

א. אם הרב מכיר את הרב אריה קפלן ואת ספריו ובפרט ''מדיטציה יהודית'' וא''כ האם אפשר להשתמש בהכוונתו?

ב. כ''כ נתקלתי בספר ''תנאי הנפש להשגת החסידות'' של הרב מנחם אקשטיין האם הרב מכיר וממליץ?

ג. מאחר ומצד אחד אני לא מוצא את עצמי בנושא הזה. ומצד שני אני ממש נמשך לזה האם הרב יכול לקשר אותי עם תלמיד של הרב שיוכל לעזור להדריך ולקדם אותי? ( מה גם שאני מאוד פוחד מטעויות בנושא)

ד. באחד מהשיעורים הרב אומר שניתן להגיע לדבקות בה' גם ע''י חיבור לתורה מבלי הצורך בהתבודדות ושאלתי היא שהרי את עיקר תורת ההתבודדות הרב הביא מספר המספיק לר' אברהם בן הרמב''ם וא''כ הוא הרי ללא ספק היה מחובור לתורה וא''כ למה הוא עבד בדרך של התבודדות?

ה. ההשגות שניתן להגיע אליהם בדרך ההתבודדות קשורות ברמה הרוחנית של האדם? או שכול אחד יכול אפילו רשע גמור?

ו. באחד השיעורים הרב אומר שצריך להגיע להשקטה של 3 המידות השורשיות גאווה. כעס. ותאווה. (אם אני זוכר נכון) האם הכוונה להשקטה תמידית כלומר לתיקון המידות הרעות האלו או רק בשעת ההתבודדות?

ז. מצאתי בספר ים החכמה לר' מורגנשטרן שמדבר בענינים האלו והוא מזכיר את ענין הנשימות ככוח חזק ע''מ להיכנס פנימה וגם מדריך אך לעשות את זה בזמנו הרב הזהיר אותי משימוש בנשימות מחשש לדמיונות וא''כ האם לא כדאי להשתמש בהדרכתו או שאם לא יועיל לא יזיק?

נ. ב האם יש דרך לשאול את הרב דרך מייל ישיר ולא דרך האתר?
בהזדמנות זאת תודה על השיעורים ועל הכל.

תשובה:

א-ב. על מנת לשמור על טהרת המחשבה ונקיונה, הנני משתדל מאוד לא לעסוק אלא רק בספרים הקדושים, ולכך לא עסקתי בהנ"ל, שכפי הנראה יש שם תערובת זרה מבחוץ.

ג. דרכי בבחינת תורה מונחת בקרן זוית, כל הרוצה ליטול יבוא ויטול. ובבחינת שלח לחמך על פני המים, ואינני נכנס לשאר השלבים.

ד. זה תלוי בשורשי הנשמות, כל אחד ואחד מן החכמים עבד לפי שורשו.

ה. תלוי ברמה הרוחנית.

ו. לפחות בשעת ההתבודדות.

ז. רבים שלא פעלו באופן המדויק ניזוקו.

נ.ב
הדרך היא מייל או פקס, זולת כך נועד "אך ורק" לקירוב רחוקים ולא לריחוק קרובים.