דע את ביטחונך – 7 [#15258]

כ"ה תשרי התשפ"ב

שאלה:

שלום
לכבוד הרב,

ברשותכם,
מספר שאלות/הבהרות בנוגע לשיעור הנ"ל:

1.
הרב כותב על הצורך במבט תהליכי. שאלתי – האם המבט נצרך על מנת לגלות את 'הסוף הטוב' שישנם לרוב האירועים, זה שנסתר מעיני האדם שמביט בפרטים בלבד, או – שעצם התפיסה התהליכית מספיקה על מנת להקל על האדם, מבלי שיצפה לסוף הטוב.

2.
האם נכון יהיה לומר שבעבודה זו שני שלבים:

האחד,
מבט על החיים כתהליך, בעבר ובהווה, על מנת לעגן בחיים תפיסה זו.

השני,
על בסיס אימוץ המבט התהליכי הנ"ל, התמודדות עם מצב מורכב עכשווי.

שני השלבים – הכרחיים לעבודה, ובלעדי השלב הראשון – האדם יתקשה להפנים את המבט
ולהתמודד עם אירועים.

3.
האם ישנם אנשים שיטו יותר או פחות לעבודה זו? אם כן, כיצד ניתן לעורר גם את מי שאין זו נטייתו, להיתרם מכך?

4.
שאלתי את הרב: 'חוויה שנחווית כרע מוחלט, כיצד נכון להתייחס אליה, בהתאם לנלמד בשיעור'. הרב ענה: 'אין רע מוחלט, כל רע יש בו ניצוץ טוב. ועל ידי תשובה מאהבה הופך כולו טוב'. אשמח להבהרת הדברים: מה פירוש ניצוץ טוב? ומה ענין תשובה לכאן? והאם תשובה מאהבה בדוקא?

5.
מכאן לשאלה שמלווה אותי שנים: לכאורה, אדם שחווה קושי, נדרש לתשובה. מעשים שבכל יום, מגיעים מטופלים למטפלים, אם בגוף ואם בנפש, ומבלי תהליך תשובה זוכים לרפואה. מה הביאור בזה?

6.
מתוך התבוננות בדברי הרב הגיתי אמצעי נוסף להקל על האדם המתמודד עם קושי באמצעות מבט תהליכי, על ידי הזמנה שלו לחשוב על המצב שיהיה בעוד חודש/חודשיים/חצי שנה/שנה (לפי העניין). פעמים רבות, התשובה תהיה שהדבר יישכח כלא היה. כך, הנושא שעתה מטריד אותו, יאבד חלק משמעותי מהמשקל שלו. האם הדברים מכוונים?

7.
הרב כותב: 'מי שירצה יוכל לשלב גם כוח מדמה של ציור אל תוך הכוח הציורי בו הוא משתמש על מנת לבוא להכרה חושית' – האם הרב יוכל לפרט מה ההבדל בין כוח ציורי לכוח מדמה של ציור?

8.
הרב מזמין את הקורא להתבונן באירוע הלידה, ולהבדיל במוות. כיצד נוכל להבחין אם המבט השני אינו פוגע באדם ומעורר בו חרדה? האם ניתן לתת בזה כללים?

9.
שאלה פרטית יותר: אני מאזין לרב שנים, ומצאתי חיבור חזק מאד לסדרת דע את ביטחונך, ודע את הוויתך. האם הסדרות קשורות איכשהו? האם אוכל ללמוד משהו על עצמי מהחיבור שלי לסדרות אלו בדווקא?

בתקוה שהשאלה תגיע בהקדם, אשמח שהרב יברך אותי ואת ב"ב (...), לכתיבה וחתימה טובה.

שנה טובה, שבת שלום ורוב תודות.

תשובה:

א. גם וגם.

ב. כן!

ג. ככל שיש קטנות המוחין, כן האדם רחוק יותר מתפיסת תהליך. רצוי לפחות לחבר מתחילה תהליך בעל ב' מורכבויות, ואח"כ בעל ג', וכן על זה הדרך.

ד. נקודה טובה שישנה בדבר. ע"י התשובה זוכה לראות שהכל טובה. וזהו עומק דברי חז"ל שבתשובה מאהבה נהפכים זדונות לזכויות, והבן.

ה. כל תהליך הוא תהליך של תשובה, אלא שיש רובדים בתשובה, תשובה בתוך הנפש הבהמית עצמה למצבה התקין, וכן תשובה של הנפש הבהמית לנפש האלוקית, וכו'. תשובה לשון שב לאחור, שב למצב קדום, שב לשורש.

ו. כן. דובר על כך בכמה הזדמנויות בשיחות.

ז. ציור – דבר קיים. מדמה – מרכיב כוחות בלתי קיימים יחדיו, או לפחות לערכו זה לא קיים בזיכרונו, כי מעולם לא ראה כן.

ח. יש לבדוק את התגובה המיידית לדבר, וכן את התגובה ארוכת התווך לכך.

ט. הויתך – יחידה. בטחונך – חיה. חיפוש השורשים.

שנה טובה ומבורכת!