דע את ביטחונך – 8 [#15351]

כ"ז תשרי התשפ"ב

שאלה:

שלום לכבוד הרב, ברשותכם, שאלות והבהרות:

א. בשיעור מספר שמונה, הרב מציע ללומד מענה משולב רגשי-מחשבתי. אמנם הסדרה ממוקדת בהתמודדות עם פחדים, אך לכאורה מענה משולב מסוג זה יעיל מול מצבים נפשיים אחרים. כבשיעור מספר שבע, נדמה שהמענה שהרב מציג יעיל מול קשת רחבה של קשיים נפשיים, שאינם בהכרח פחדים.  ככלל, מהסדרה אני למד שהפרעות שונות בנפש - יכולות לקבל מענה דומה. מה הסיבה לכך?

ב. האם אפשר לאדם שלא חווה מערכות יחסים מטיבות, לחוות את הקב"ה כמטיב? לכאורה, יש מקום להניח שיחווה 'חסימה' בנושא. מה עבודתו של אדם זה?

ג. הרב כותב: 'כל פחד... יסודו ומקורו באירוע שקרה בעבר'. הרב הביא בשיעור שמבואר בכתבי האר"י שאפשר שאדם יפתח פחד על בסיס חוויות מהגלגול הקודם. האם מדובר בכיוון שניתן לחקירה, או שההתייחסות אליו תהיה כפחד ממקור לא ידוע?

ד. הדברים שהרב מציג בשיעור קרובים מאד לגישה נפוצה להתמודדות עם טראומה הנקראת EMDR. ראשית יישר כוח לרב שמאפשר לנו לראות בחוש כיצד התורה כוללת את כל החכמות כולן, אלא שבניגוד לחכמת הגויים, היא מציגה את החכמה באופן חד ומדויק ביותר. בגישה זו, המטופל עובר תהליך התבוננות דומה עם המטפל, המבקש ממנו למצוא בתוכו את ההשקטה, על ידי חוויה מחודשת של האירוע, כאשר הוא מוגן יותר - על ידי המטפל והמרחק היחסי מהאירוע הקשה. האם הרב חושב שניתן לעבור את התהליך המוצג בשיעור ללא מטפל מלווה? ומכאן לשאלה מרכזית - עולם הטיפול בימינו 'יושב' על הבנה שיש צורך בקשר שבין המטפל למטופל, שמאפשר לתהליכים נפשיים משמעותיים להתרחש. הרב לא מציין צורך שכזה, וכמובן - לא מצינו בחז"ל מערכת יחסים כעין זו, של מטפל וטופל, ובוודאי שהם לא תלו בה את השינוי אותו מצופה אדם לעבור. מה הסיבה, אם כן, לכך שהמודל הפסיכולוגי הנפוץ היום (וקיים קרוב למאה ועשרים שנה) מתבסס על הקשר בין המטופל למטפל?

ה. האם על מנת לעבוד בהתאם למה שמציע הרב בשיעור, יש צורך בהפנמה של הנלמד בספרי בלבבי א-ב, או שגם אדם שלא מונח שם, יוכל להיתרם מהנאמר בשיעור?

ו. הרב מציע התבוננות במסגרתה האדם משקיט את עצמו באמצעות מחשבות: "אין שום סיבה לפחד... אם אין חטא - אין סיבה שנתייסר ביסורים...אין טעם לפחד...' מדברי הרב ניכר שישנה הנחה בסיסית של מוגנות של האדם בעולם. זהו הטבעי, ואילו הפגיעות אינה טבעית. האם כך?

תודה, יישר כוח ומועדים לשמחה!

תשובה:

א. כי יש שורשים ויש ענפים, וטיפול עבור ענף כענף פחות מועיל לדברים אחרים (כי כי גם מועיל יש יש יחסי גומלין בין הענפים, וכן כל פרט בדקות כולל את כל הקומה כולה כנודע, ואכמ"ל). אולם טיפול עבור ענף בשורשו, מועיל בודאי גם לענפים אחרים.

ב. פעמים דייקא ע"י שחסום בין בני אדם "בורח" לקב"ה ושם הכל נפתח. ופעמים זה מהווה חסימה ונצרך תיקון החסימה.

ג. ברוב המקרים זהו פחד לא ידוע, אלא מביני מדע בלבד.

ד. מערכת קרובה לכך אי כי עדיין רחוקה הרבה, היא מערכת של רב ותלמיד, צדיק וחסיד וכדו'. אולם בעומק יש קשר בין האדם לקב"ה, קשר בין האדם לתורה, קשר בין האדם לזולתו, וקשר בין האדם לעצמו. ובכל אחת ממערכות קשרים אלו ניתן לרפא את הנפש.

ה. ניתן אי כי באופן חלקי.

ו. בודאי!!! האדם חוסה בצל כנפיו של הקב"ה, חבוקה ודבוקה בך! וזהו המצב הטבעי של הנפש ללא חטא. ועל זה בנוי עומק סגולת הנפש החיים הנודעת בשער ג' פרק י"ב.