פנימיות/קבלה [#15350]

כ"ז תשרי התשפ"ב

שאלה:

שאלה א- לא הבנתי שורש העניין שממשה הרב רק החזקים של עמלק ולא את החלשים ??

שאלה ב- שיש מחלוקת בין הפשט לסוד ולפי הזוהר אם השמיע לאוזנו התפילה אז פוגם בבינה וכו (משהו כזה) ולא מתקבל התפילה ולפי השו"ע כן צריך להשמיע וזה לא מובן מה באמת קורה במציאות אם יקבלו התפילה או לא כי מה שזהוהר אומר זה חוקי המציאות כמו שכיבוי אור מביא חושך כך מי שמשמיע התפילה לא נשמעת וא"ת שהפסק של השו"ע משנה את הטבע כמו בההיא דירושלמי כתובות א ובבא מציעא דף נ שלפי פסק החכמים משתנה חוקי הטבע ממש יש להקשות מה עדיף השו"ע או כול פוסק אחר על פסקי הזוהר ועוד יש להקשות שהתנאים לכאורה פסקו הלכה הם ידעו גם את הצד של הסוד הטמון בה ועל פי זה פסקו ולא על פי סברא פשטית לבד אחרת כיצד נסביר שכול הגמרא מלאה סודות איומים וכול הלכה למעשה יש בה סודות ואילו פסקי האחרונים ואולי גם ראשונים הם רק סברא פשטית לכאורה . וכן הוא במדרש העוסק ברזי תורה מקרב את הגאולה שלפי חלות התורה על דרכי שכל המקבל כך נשתנה המציאות כפי אותו חידוש תורה כמו שפירש הרב שפירא בזה השער שיעור ו
(ועוד יש להוסיף העוסק ברזי תורה דייקא ולא בפשט) אם כן ראש כיצד הפשט חולק על הסוד ועוד יש להקשות שהפרדס הוא כנגד ד שמות הוויה ואם תאמר שיש פלוגתא בין הפשט לסוד אמרנו בזה שיש פירוד בשם הוויה וברור הדבר שאם יש מחלוקת ואין ניראה מיזוג הפשט והסוד זה פגם כלפי המקבל ובאמת הם מאוחדים אז כיצד יש מחלוקת??

שאלה ג-כתוב בליקוטי הלכות ברכת הריח ד,יז שהמדמה רשימו של השכל והארי כתב שהוא כול של השכל וזה ניראה כמו שני דברים שונים לכאורה שירשימו הוא הבחינה שנשארת בכלי אחרי סילוק המוחין

שאלה ד-אם היולי הוא סוד הוויה אחת רצופה אזי זה כביכול אומר שהבורא הוא מה שקורים היולי שזה גם קצת קשה שהיולי הוא חלל האין סוף והבורא הוא קו האור ולא החלל.

שאלה ה-איזה ספר על חכמת התכונה של החכמה היותר קדומה שנכתב על ידי צדיק כגון ספר הברית הרב ממליץ?

שאלה ו- מה ידוע לרב על דעת המתהפך(בכללות) והאם אפשר גם מקורות לעיון

שאלה ז- מה יש לרב לומר בכללות לעבוד להט הרב המתהפכת ואם אפשר גם מקורות לעיון

שאלה ח- האם יש חלל פנוי בפרטות כמו בכללות בין מדרגה למדרגה אחרת כיצד יבדלו ויתחלקו המדרגות? והאם חלל פנוי זה דינו כאותו חלל כללי ?

שאלה ט- לא הבנתי מה עניין ג חליפות טמאות כיצד יש מציאות של רע ללא ניצוץ לתיקון?

שאלה י- מה ידוע לרב על הסוד שיש בחינה של ילד באדם שהיא נשמתו וכיצד זה קשור לגאולה?

שאלה יא- האם זה ששכל מקיף הוא עיגול דיושר אומר שהוא עיגול כלפי היושר התחתון ומקיף בשבילו אבל הוא גם יושר כלפי העיגול שמעליו והיינו שזה בעצם עניין יחסי

שאלה יב- מה למעלה ממה עיגול מעל יושר או יושר מעל עיגול

תודה רבה על התשובות.

תשובה:

א. הרג רק את השורש ולא את הענפים, כי בחינתו שורש.

ב. כל אדם פועל לפי מדרגתו, ולדוגמא, אם מדרגתו בפשט ופועל לפי קבלה, פוגם. וכן להיפך.

ג. רשימו תחתון זהו מה שנשאר מן השכל בעת הסתלקות המוחין. רשימו עליון, הוא אור א"ס, ומקצתו נעשה מוחין לא"ק. ורשימו זה הוא כח המדמה דתיקון להדמות לא"ס.

ד. הויתו האמתית למעלה מן הכל!!! ולמעלה אף מאור א"ס, וכמו שהרחיב בלשם. עיין ערכים בקבלה, ערל הויתו הנעלמה. ובדקות הויתו האמתית היא למעלה מהויתו הנעלמה, כי זהו למעלה מיחס של נעלם וגלוי, והבן היטב.

ה. סוד היסוד, בסוף ספר אלים, נצרך למוצאו. וספר התכונה למהרח"ו.

ו. השורש זהו ג"ר דרדל"א, מתהפך בכל עת. הדברים ארוכים. ונצרך ללמוד סוגיא זו בהרחבה, ואכמ"ל.

ז. לעלות היפוך זה לשורשו, לרדל"א, וזהו תיקונו.

ח. כן, כן. חלל בערך לעליון, ובערך לעליון נשאר רשימו. ובערך לעולמות תחתונים יותר נקרא עדיין מלא באור א"ס. כגון ביחס לאצילות עדיין החלל הראשון מלא.

ט. עיין ליקוטי מוהר"ן תנינא, סימן ז'. וליקוטי הלכות יו"ד, אבר מן החי, ה"ב.

י. עיבור דפרטות דכל מדרגה, שורשה בעיבור הכללי, ומתגלה בבן אמו, וזהו סוד משיח, בן לאה, הארת תבונה. מקום הריון באמא. וזהו משיח, משֹיח לפי תומו, קטן.

י. כן.

יב. יש פנים לכאן ולכאן, וזהו סוד כללות ההפכים שב' הצדדים נכונים.