לימוד התורה [#14735]

כ"ז תשרי התשפ"ב

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
רציתי להתייעץ עם הרב בנושא הבא:
בשנה האחרונה, לאחר בירור שערכתי מול ת"ח ובמסגרתו עלה לי כי אני מותר בלימוד חכמת הקבלה, פתחתי בלימוד בשני מסלולים: האחד, לימוד כתבי הרמח"ל. השני, לימוד בספר דעת תבונות. ארחיב:
זכיתי להיפגש עם ת"ח בקי גדול בכתבי הרמח"ל, איתו אני בקשר, ואני משתתף בשיעור אותו הוא מעביר, בנושא דעת תבונות. במקביל, אני לומד בבקיאות את ספר דרך ד'*. כמובן, יש יתרון רב לכך שיש לי כתובת לשאלות, ומסגרת לימודית סדירה. למען הדיוק אציין שהמסגרת היא 'בזום', אך אני מתכוון לפתור את הבעיה הזו בקרוב בלי נדר, או בהאזנה לשיעורים בטלפון נייח - או בהאזנה להקלטות שלהם על מנת להימנע משימוש ברשת. הקשר עם הרב, כך אני מקוה, יתפתח ללימוד תכנים נוספים מתוך תורת הרמח"ל.
בנוסף לכך, לימוד בספר דעת ותבונה, להרב בא"ח, עליו המליץ לי תלמיד של ת"ח ספרדי גדול, כפתח לחכמת הקבלה. אני בקשר עם אותו תלמיד, אך איני יודע אם להגדיר אותו כת"ח איתו אוכל להתעמק בנושאים הנלמדים. כך או כך - אני לומד את הספר לבדי.
חשוב לי לציין שאין לי פניות רבה. אני עובד במשרה מלאה, אברך עם שלושה ילדים כ"י, כך שהזמן אותו אני מקדיש ללימוד אינו רב. מסגרת הלימוד בשני המסלולים הוא של אחת לשבוע.
אני מתלבט אם אני עושה נכון בזה שאני מנסה לשלב בין שני אפיקים אלו. למדתי, שהנפש שלי נוטה לברירות - ויש לי קושי רב עם אי בהירות בכלל, ובפרט כזו שנובעת ממגוון דעות - גם אם כולן קדושות וטהורות, כשטרם זכיתי להיות בעל יכולת להכיל אותן יחד. אני מטבעי נוטה לסדר, גם במחשבה, ולכן אני נמשך כברזל אחר אבן השואבת אחר כתבי רבנו הרמח"ל, אותם גיליתי לפני כשנתיים לערך, והעניקו לי בהירות שאין שניה לה בנושאי ליבה ביהדות.
עדיין, בהיותי ספרדי, אני חש כאילו אני 'זונח' את מסורת אבותי - בזה שלא אפתח ללימודי קבלה כפי שמקובל ללמוד בבתי המדרש הספרדים.
לאור זאת אבקש את הנחיית הרב, במה עלי להתמקד בלימודיי. הנטיה האישית שלי היא להתמקד בלימוד כתבי הרמח"ל ולהעמיק בהם, ולקבל תמונה בהירה בחיים - מבית מדרשו של הרמח"ל, ולהסתפק בזה, אך זו הכרעה שאיני יכול לקבל לבדי.
שתי שאלות נספחות:
1. מאז פרוץ המגפה, וגם מסיבות לוח זמנים, איני טובל במקווה (להוציא ראש השנה ויום הכיפורים, בלי נדר). במקום זאת, אני משתדל לרחוץ עצמי בט' קבין, כבדיעבד. האם עובדה זו משליכה לשאלה הנ"ל?
2. האם יש פתח כניסה בכתבי הרמח"ל לחכמת הקבלה, עליו הרב ממליץ עבורי? חשבתי על ספר הכללים, שמצורף לס' דעת תבונות, בהוצאת הרב פרינלינדר.

כמובן, אם הרב רואה להוסיף הערות והארות, אשמח.

*אציין שאני לומד גם בספר תומר דבורה, אך אין לדבר נגיעה לענייננו זה.

תודה.

תשובה:

א. כן!

ב. הרמח"ל תורתו נחלקת לב' חלקים יחודיים.
    א. סדר נפלא בתמצית צורת האילן, כללות כל החכמה בקצרה.
    ב. הבנה פנימית במהותה – נמשל.

ספר הכללים הוא "כללים", כללי ביותר. ונצרך הרחבה רבה. מומלץ בהקדמה כללית יותר ללמוד את ספר הלשם, הקדמות ושערים, מלבד השער האחרון. ובזה לקבל מבט על הקבלה.

ספר דעת ותבונה הוא ברובו ליקוטים, לתת תמונה כוללת על כללות הקבלה "ופרטיה". ובזה יש קושי כי נכנס לפרטים רבים.

ככללות יש לחפש בית מדרש "טהור וקדוש".

פתחי חכמה ודעת לרמח"ל הוא ספר תמצית לכללות החכמה.