שאלה:
לכבוד מורינו הרב שליט"א
מהו הביאור ביסוד הנפוץ בראשונים שכל חי מרגיש, מה שייך ההרגשה לחיות?
והיכן יש לעיין לתוספת ביאור?
יישר כח על כל הזיכוי הרבים!
תשובה:
כתב הר"א אבולעפיה בספרו מפתח הרעיון וז"ל, ודע כשיולד האדם גם הוא חי והרגשותיו עמו בכח קרוב, ויקרא חי בפועל "ומרגיש בכח", וכשיתגדל יקרא חי מרגיש "בפועל". וביאור חי היינו שיש לו "נפש בהמית", כ"כ בפתחי שערים (נתיב אורות העקודים, פתח ב). וכלשון הרשב"ץ (מגן אבות, פ"ד) שאלו היתה בהם בצומח הנפש, היה הצומח חי מרגיש מתנועע כמו הבע"ח, עכ"ל. והבן שחי פירושו "מתנועע", והוא שורש כח ההרגשה, כי כח ההרגשה אינו מרגיש את הוית הדבר אלא את תנועתו, ועיי"ש בהרחבה.
ועיין מורה נבוכים (ח"א, פרק מב), ואור יחזקאל (מכתב י, ומכתב ל). ואור יחזקאל, יראה ומוסר, יראת העונש, ועוד מקומות בספריו. ותפארת ישראל (אבות, פ"ג, משנה יז, יכין, אות קיח). ולשון זו מצויה לרוב, אולם לא כ"כ עם ביאור.
קטגוריות