שאלות בקבלה ובעבודה [#16179]

כ"ו חשון התשפ"ב

שאלה:

בס"ד
א) האם נכון לומר שיש עשרה דרכים של דביקות ע"פ עשר הספירות, והא דמצינו שיש י"ב דרכים בעבודת ה' ע"פ י"ב שבטים וי"ב גבולי אלכסון עם שער י"ג שהוא שער הכולל, היינו כנגד הג"ר דעתיק שהוא למעלה מהע"ס, וכנגד הג' עולמות שלמעלה מהצמצום שהם אק"ס, טיהרו, ומלבוש.
ב) האם עש"ן כנגד הג' יסודות של אמ"ש?
ג) היאך האדם יכול אם שורש נפשו הוא יותר במקום או בזמן או בנפש?
ד) האם כל הענין של ישוב בא"י רק לנשמות ששורשם במקום אבל אלו ששורשם בנפש אינם צריכים א"י כ"כ כיון שהם בעיקר עובדים ה' באופן של נפש ולא בלבוש של מקום?
ה) מהו עניו כתר דרדל"א שהוא למעלה מאור הצדיקים, האם זהו דביקות ישר אל הרבש"ע בלי אמצעי והוא הוא גילוי של משיח?
ו) אם כן קשה דהא משיח מלמד לכל העולם איך להתקרב לה' בשלימות וא"כ כל העולם מתדבקים לה' ע"י הצדיק המשיח וא"כ נמצא דעדיין בגילוי השלימה של דביקות בה' לעולם צריכים להצדיק.

תשובה:

א. על דרך כלל הכוונה לי"ב גבולי אלכסון לתתא, בו"ק דנוק', ששם מדרגת השבטים, והשורש בז"א, ושורש השורשים, כדבריך.

ב. כן. עיין גר"א בספר יצירה (פ"ג, מ"ג. ופ"ו, מ"א).

ג. ככל דבר שנצרך הכרה עצמית, זהו שאלה על כל הכרת חלקו.

ד. לכולם, ולאלו ששורשם מקום, נצרך ביותר.

ה. כן, כן!

ו. מלמד כולם איך לא צריך כלום אלא את הקב"ה, גילוי של שלילת זולתו.