שאלה:
א. ידוע כבר שעל דורנו כתוב בזוהר הק' שעל ידי ספר הזוהר הקדוש יצאו מן הגלות, ועוד דברי גדולי הדורות על ביטול ההגבלות בענין לימוד חלק הנסתר שבתורה, אם כי נמצאו הרבה גדולי דור שעדיין חוששים ומנהיגים שאין להתעסק בחכמה זו עד שיתקיימו כל אותם תנאים, ורציתי לבקש מהרב שייעשה סדר בנושא בכללות, אילו תנאים נכונים לדורנו ואילו לא.
ב. ובפרטות בנוגע אלי:
אני נשוי מעל גיל 20, אברך כולל שלומד הלכה בעיקר ונמשך מאוד לחלק הזה שבתורה ומעולם לא למדתי זאת בצורה מסודרת, איך אוכל לדעת אם אני יכול ללמוד קבלה?
ג. בעבר דנתי על נושא זה עם אברך והוא טען שאדם שעדיין נמצא במלחמת היצר בנוגע לדברים בסיסיים כגון: קימה של שחרית, דיבור סתמי בזמן הלימוד וכהנה, אינו ראוי לעסוק בדבר נשגב שכזה. ואילו אני טענתי לעומתו שעל אף שאכן לימוד זה הוא נורא ונשגב ואיננו ראויים לעסוק בו, הרבה דברים שכן זכיתי להציץ בספרי הפנימיות גרמו לי חיזוק באותם דברים, האם יש צד צודק או שהדבר משתנה מאדם לאדם?
ד. מה היא הדרך להתחיל בחלק זה של התורה? ובאילו ספרים?
בענין לימוד קבלה בטהרה:
ה. האם מ' נטילות ידיים עם כוונת ה' מועיל לענין זה?
ו. במידה וטבלתי ולא נטמאתי, האם למחרת (או אפ' כמה ימים לאחר מכן) צריך לטבול שוב ע''מ לעסוק בלימוד קבלה?
ז. אילו ספרים כן מותר ללמוד אם לא טבלתי טבילת עזרא?
ח. האם חייב ללמוד מפי רב או שניתן להסתפק בספרים?
תודה רבה, וישר כח לרב!
תשובה:
א. על כל אחד לחפש את "חלקו" בתורה, וזהו השורש העיקרי ביותר.
ב. נצרך בירור מהות המשיכה, שיהא מבורר למה נמשך, ואחר שיברר חלקי המשיכה, נצרך בירור האם זו משיכה נכונה אם לאו.
ג. כנ"ל אות א'.
ד. החפץ חיים והחזו"א המליצו ללמוד נגלות הזוה"ק, והחזו"א אמר שזהו הספר מוסר הרצוי ביותר. ואח"כ יתחיל לגרוס מידי פעם לגירסא בעלמא, ולאט לאט יזכך נפשו ויתקן מידותיו ויזכך גופו. ואזי ראוי להתחיל באוצרות חיים.
ה. בשעת הדחק ביותר.
ו. ראוי ביותר.
ז. לגרוס בלא הבנה.
ח. ע"י ספרים, נצרך רוה"ק, או גילוי נשמה, שאף זה סוג של רוה"ק.
קטגוריות